Tullia
Jag ska hitta bra sorter av röda och vita vinbär, samt röda och gröna/gula krusbär. Men hur gör man då? Hur kan man välja en buske utan att ha smakat på bären?
KURT
Det finns oftast så få sorter tillgängliga av just dem, att man nog får vara glad att man överhuvudtaget finner mer än en sort!

http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C...333/Krusbar.pdf
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/C.../Vinbar2006.pdf
http://odla.nu/arkiv/rec/978-952-92-1610-9.shtml
Jan Lindgren
Hej!
Vi håller på och bygger upp en demoodling av ätliga frukter och bär. Där finns det möjlighet att smaka på olika bär och jämföra så att man hittar en sort som är god. Vi har exempelvis närmare 50 olika vinbär, ca 25 olika blåbär osv. Förra året planterade vi 81 olika sorters äpplen och jag har ympat ca 80 nya sorter i år. Gissningsvis finns det fn ca 400 olika sorters bärbuskar och fruktträd. Jag måste göra en ny inventering i höst.
Jag har betalt allt med egna pengar så det är ett helt idéellt initiativ. Det kostar inget att besöka odlingen. Det hela ligger i Denningarums gård som ligger i Östanå i norra Skåne. Det är en kompis som äger anläggningen och jag har lånat ett hektar för att ha något att leka på. Gården är öppen mellan kl 1200 och kl 1800 varje dag. Sortlistan på hemsidan är sannolikt inaktuell då ingen har tid med att uppdatera den förrän någon gång i vinter.
www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren
Tullia
Och jag som var i skåne förra veckan...

Kanske får skjuta upp och provsmaka nästa år istället. Jag hinner nog inte komma så långt i år i alla fall. De svarta vinbären, smultronen och hallonen är klara i alla fall. Får börja med dem.

I "affärerna" finns det ju sällan många sorter. (De kanske till och med tror att det bara finns en sorts röda vinbär...) Jag tänkte att om man själv har ett namn så kanske det funkar att få hem busken.

Tack för era svar.
Jan Lindgren
Hej!
Det är inget svårt att få hem buskar. Ut och sök i europeiska plantskolor. Sedan vi gick med i EU är det betydligt lättare att hitta roliga växter. Det finns massor med plantskolor som skickar växter.
MVH
Jan Lindgren
katah
yahoo.gif vilken imponerande lista !

Önskar att jag bodde lite närmare så att jag kunde komma och smaka alla sorter under hela sommaren!
Vilken möjlighet för er som bor nära. WOW!

Hur har du lyckats med hjortron ?

jag har haft dom ett par kvm nu 3 år, men det händer knappast något annat än att de får blad.
I år blommade en blomma, men inte någon kompis till den så därmed ingen pollinering heller.

jag beställde plantorna från Finland och har en bra kontakt med säljaren.
Han säger att de kanske inte blommar pga. att dom har inte så lång kylperiod som dom skulle behöva.
( enligt honom minst 4 v. under nollan)
men du odlar ju dina hjortron mer söderut än jag befinner mig !
( jag bor i zon 2-3 )
Blir det några bär ??

Jan Lindgren
Hej!
Hjortronen blommar och ger bär. Inte många men goda. De har en tendens att blomma för tidigt vilket medför att blommorna fryser. En liten fiberduk skulle nog göra susen. Det behövs bara en blomma för att det ska bli bär om du har Nyby. Jag provade att så några förra året. De grodde men växer mycket långsamt. Jag är intresserad av att veta om även avkomman får ståndare och pistiller i samma blomma. Det skulle ge möjligheter till förädling. Jag odlar mina i kruka eller upphöjd bädd i ren torv.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
En ytterligare fundering när det gäller hjortron. På institutionen där jag fick mina plantor stod hjortronen i 9 cm krukor utan att gödslas. Plantorna gav mera bär än mina som har gott om utrymme. Det ska kanske vara extremt näringsfattigt i en hjortronodling.
MVH
Jan Lindgren
katah
Vi funderade om krukodling skulle vara ett bra alternativ, då skulle de få smaka lite mer av frost från alla håll.
Försäljaren bekräftade detta och sade att även de har testat krukodling.

Jag har en sort med både hon och han plantor. Vi byggde en egen anläggning åt dom med damduk
och mycket torv.

Hur stora krukor har du och hur många plantor / kruka har du ?

Jag kommer nog ha lite koll på dig angående hjortronsådder flirting.gif ... det skulle vara väldigt intressant att veta hur plantorna blir !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon