Kvisten
24-07-2009, 21:25
Har under 10 års kämpande vunnit maskroskriget i våran trädgård de senaste 5 åren går jag ut varje vår och tar de maskrosorna jag ser blir ca en halv hink på en vanlig villa tomt. Ja vinsten var min. Men för ca 2 år sedan började vi renovera taket mycket lerstigar blev det i trädgårn och i stället för gräs kommer det nu MATTOR av grodblad. Är det någon som vet hur man lättas utrotar dessa. På vissa fläckar ar jag dragit upp massor av grodblad med röötterna och det blir ju bara jord kvar. Det värkar ju inte som de sprider sig med rötterna så jag undrar om det räcker om man noppar bort stängeln om det är den som är full i frön....eller. HJÄLP
zaaritha
24-07-2009, 21:52
Antar att du menar groblad?
Läkeväxt! Krossa blad o pressa mot sår!
Gör nytta!
Hur du ska bli av med dem--vet inte jag!
Jag låter våra växa i fred o ger dem till kanin o grisar!
Jag odlar dem, fast då gäller det Plantago major rosularis.
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2009, 07:21
Groblad gillar att växa i ihoppackad jord där många har sprungit, inte så månbga växter gillar att växa i sån jord, så för att minska grobladen måste man ändra förhållandena = luckra upp jorden med ex. en grep och sedan ska man försöka undvika att gå på det området i onödan i några år.
Red Top
25-07-2009, 13:38
Groblad är lätta att rensa bort manuellt. De sprider sig inte via rotsystemet.
Om man är noga med att plocka bort fröställningarna och gräver upp varje enskild planta är problemet snart ur världen. Men det gäller att vara uppmärksam, så det inte dyker upp nya, som fröar av sig.
Kvisten
25-07-2009, 19:35
Tack för rådena! Verkar stämma har kompakt lerjord. Har jag vunnit över maskrosorna så ska jag kämpa mot dessa bestar också. På de ställena jag ryckte för ca 2 veckor sedan har det inte kommit några nya. Undrar bara de som ni odlar var får du tag i dom och använder du dom som läkeört eller som sallad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.