Full version: Spindelkläckning
Red Top
I går kväll när jag klippte ngr myntakvistar till teet hände något mitt framför ögonen på mig. Som en ljudlös explosion. Sen var det fullt av små spindelbebisar. Naturligtvis hämtade jag kameran. smile.gif

amaira
CITAT (Red Top @ 25-07-2009, 08:25) *
en ljudlös explosion

WOW vad häftigt!! Har jag faktiskt aldrig varit med om.
Red Top
Jag undrar om detta kan vara mamman? Det var inte lätt att få en bild på henne, för hon satt mest under ett blad alldeles i närheten av ungarna.

Sen funderar jag över en annan sak. När ungarna sitter hopklumpade(de bildar två klumpar)ser de ut som blommorna på myntan. De har en lila ton då, annars ser de bruna ut. Kan det vara så att det är ett försök att inte synas? Ett försvar.

Berith
Vilken spännande upplevelse, att få se när dom poppar ut! bravo.gif
amaira
Det är en rovspindel du fotat, och de brukar hålla ett vakande öga över ägget, och sedan sina små de första dagarna. Så det är mycket möjligt att det är mamman du fotat!

Härligt! wub.gif

Lustigt med liknelsen med myntablommorna. Men dessa ägg kläcks "var-som-helst" ute i det gröna. Om de skulle vara menade att se ut som myntablommor, skulle de hålla sig endast till dessa när de kläcks.
Myosotis
wub.gif

CITAT (amaira @ 25-07-2009, 11:42) *
Lustigt med liknelsen med myntablommorna. Men dessa ägg kläcks "var-som-helst" ute i det gröna. Om de skulle vara menade att se ut som myntablommor, skulle de hålla sig endast till dessa när de kläcks.

Synd, jag tyckte om teorin. Det kunde ha varit så!
amaira
Javisst kunde det! Och det kan ju fortfarande ligga något i det. Att de liksom smälter samman med omgivningens knoppar och sådär, nånting...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon