Bjorkman
Hej helt ny innom de här så ursäkta om de kommer dumma frågor =)

Jag har funderingen att tillv. ett litet växthus/skåp som ja tänkt ska stå inne i min lägenhet.
Min tanke är att dom ska ungefär se ut som skåpen på den här sidan: http://www.rexton.se/vaxthusskap.php
Men något mindre.

Är de viktigt vad man använder förslags glas?
Lägenheten har inte direkt soljus, så ja antar att ja måste installerar några slags lampor?
Behöver man kunna reglera tempraturen i ett sånt växthus? Ventelation, räcker de med att kunna öppna-upp upptill?

Och vad kan man odla i ett sånt växthus?

MVH
Björkman =)
RitRat
Växthus skaffar man ju normalt för att skapa varm växtplats utomhus där det annars är för kallt.
Ett växtskåp inomhus behövs för växter som annars inte tål vårt inomhusklimat, utan behöver t.ex. fuktigare luft. Sådana specialväxter är t.ex. känsliga orkidéer. De är dock inget för en nybörjare.

Vill du bara ha ett skåp för vanliga krukväxter, behövs endast en bra belysning. I ett skåp behålls fuktigheten bättre än i ett rum normalt. Man ser ju växtskåp på en del offentliga lokaler, och i dem verkar alla växter trivas superbra.

Har du alltså planer på att bygga ett själv? I så fall kan du väl spana på någon firma som säljer byggsatser, hur de är gjorda och vilken belysning och vilket glas de har. Jag tror inte glaskvaliteten har betydelse, däremot har ljuset det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon