Full version: Bigarrå Heidi
Jan af Lisö
Jag undrar om det finns någon här på Forumet som har efrarenhet av bigarrå Heidi ?? Jag vill gärna ha en gul (eller gulröd) bigarrå i min trädgård och valet föll på Heidi på Gisela 5. Men det vore kul att få synpunkter från någon som har erfarenhet av detta !!!
Cilla
Har inga erfarenheter men detta står i min CD-pomologi, NGB:

HEIDI (Elof Oldén)

Historik. Sorten har framkommit ur en korsning Allmän gulröd x Büttners Rote Knorpelkirsche (Heinrich Riesen) som utfördes vid Balsgård 1954. Den provades under nr-beteckningen BPr 22767. Förökningsmaterial distribuerades till plantskolorna 1982 för marknadsföring 1985. Namngivningen och sortbeskrivningen publicerades i Balsgårds verksamhetsberättelse 1980-81.

Växtsätt. Trädet har medelstark växtstyrka, upprättväxande grenar med grova skott och tämligen gles krona. Barken är vanligen ojämn och skrovlig, även på yngre grenar.

Blomningen hos Heidi är medeltidig.

Skott och blad. Skottspetsarna är antocyanfärgade. Bladskivorna är långsmala, normalgröna med matt översida. Vid bladbasens anslutning till skaftet sitter ofta ett par små glandler. Bladskaftet är medellångt, grovt och försett med stora glandler.

Frukt. Frukten har en medelvikt av 6,5 g. Den är hjärtformig med nästan symmetriska frukthalvor. Fåran eller sömmen är mycket grund och något mörkare än huden i övrigt. Pistillärret är litet och nedsänkt. Skafthålan är grund och vid med inga eller obetydliga sprickringar.

Grundfärgen är ljusgul med gulröd täckfärg, som är flammig och utbredd över större delen av ytan. Huden är glänsande, medeltjock och ganska seg. Den missfärgas obetydligt. Fruktköttet är gulvitt, fast och saftigt med mycket söt och aromatisk smak.

Fruktskaftet är medellångt, 4-5 cm.

Fruktsten. Stenen är medelstor och klotrund med index 9,6 x 8,5 x 7,1 mm.

Odlingsvärde. Heidi tillhör troligen någon av sterilitetsgrupperna III (S3S4) eller XIII (S2S4), vilken av dem är icke klarlagt. Sorten mognar i mitten-slutet av juli, mognadsvecka IV-V

Heidi har tillfresställande bördighet och kan jämföras med Merton Glory i detta avseende men har mycket bättre kvalitet. Härdighet är mycket god. Sorten har inte skadats av februarikyla ned till -25oC .
Cilla
Pomologin jag citerar ur finns att hitta här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon