Full version: Hjälp med ID
Platinum
Denna charmiga blomma fick jag åt mig vid ett växtbyte för en tid sedan och den har precis börjat blomma. Är det någon som vet vad denna tvåfärgade näva kan tänkas heta?
GunnellF
Såg inget foto först... ska kolla lite.

En bild på bladen vore bra...
pejori
En splish splash kanske???
Eva 33c
Jag tänkte också på "Splish", som är en variant av ängsnäva, Geranium pratense. Men egentligen räcker det inte med en bild på bara blomman för att vara säker. Ångsnävan är en ganska hög näva, runt 60cm blir nog mina i allafall.
Platinum
Så här ser bladverket ut.
Eva 33c
Det stämmer fortfarande bra med ängsnävan, den har såna där smalflikiga blad.
Här är en bildsökning från google på "Geranium pratense splish", så kan du jämföra lite.
kina3
Fiffigt med bildsökning! Söker på geranium och det verkar som jag får upp pelargoner också. Är de typ släkt? Samma art?
Eva 33c
De är inte jättenära släkt, olika arter geranium och pelargonium , men samma familj Geraniaceae.
Men engelsmännen kallar sina pelargoner "geranium" och sina nävor "hardy geraniums" vilket nog är den största förklaringen till att du får en massa pelargoner också när du söker på bara geranium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon