Full version: bild på stenen
sobbe
Missa ju att lägga upp bilden!!!!!!!!
Mony
Skitläckert!
FirstAID
Stenhårt! rotfl.gif
Alba
Sååå snyggt.....jag blir grön av avund......åh vad jag önskar att jag hade en sån sten på tomten.
Mony
Lägg slangen på högsta toppen och låt vattnet rinna ner över stenen ner i dammen. Rinner det vädligt fel så kan man ju alltid fräsa en liten skåra ner i stenen, alt. bygga en liten söt kant av natursten och lite finbetong.
kina3
Mony: Har du provat detta? Svårt?
Mony
Nej jag har inte personligen provat men min mammas man har gjort så på sin damm. Det är en stor naturdamm som han har avgränsat med finbetong och natursten där den naturliga stenen inte räcker till. Han har även en stor sten (större än din) som han lade slangen uppepå. Då såg han att vattnet rann lite fel och tog naturstenar av storleken en knytnäve och gjorde en liten kant/fåra. Det ser skitfint ut!

Han smetade in finbetong mellan stenarna och man ser knappt betongen utan bara de fina stenarna. Nu bor de i norra blekinge och jag fick inte med mig någon bild. Kan se om jag hittar en gammal från innan han gjorde dammen så du kan få se.

(Finebtong kan man köpa i små säckar som man endast blandar med vatten på typ Bauhaus eller liknande)

Det var inte alls svårt sa han smile.gif
sobbe
Det där med slang har vi funderat på, finns som en skåra på stenen att lägga den efter. Men sen är frågan vad ska vi täcka slangen med? Och syrenen vad tror ni kan vi ha den kvar?
Mony
Jag hade haft kvar syrenen. Den är ju underbar! Lövar den för mycket finns det bra lövnät man kan köpa och lägga över dammen på hösten.

Låt slangen gå upp på "baksidan" av stenen och lägg en bit, platt granit över med två mindre, lika höga, stenar på var sin sida så att slangen kläms fast mellan granitplattan och den stora stenen. Sen kan du ju sätta en kruka med en stor hänglobelia på eller nått smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon