|
Full version: Vilken sopp?
Meriona
25-07-2009, 16:22
Jag är inte så bra på soppar, men hittade denna idag mitt på löparspåret. Lite snabbt kollat i min svampbok säger att kanske kanske är det en fläcksopp, men jag är osäker. Är någon duktig på svamp och kan hjälpa mig?
Ja det är ju väldigt likt. Själv plockar jag bara kantareller, man vill ju inte ta några risk(o)er... (Ser ingen svamp öht... )
skånepåg
25-07-2009, 16:30
Kolla på denna sajten Svampguiden Har hjälpt mej många ggr
Jag kan inte se någon bild. Men är det bara en strävsopp, så kan den alltid ätas.
Meriona
25-07-2009, 18:54
[attachment=39075:sopp.jpg] Va, kom inte bilden in? Så här ser den ut ju!
Huggorm
25-07-2009, 19:00
Svårt att avgöra vad det är för en, men den liknar ingen giftsvamp i alla fall. Om den mot förmodan är maskfri är det nog inte värre än att den eventuellt smakar lite tråkigt Vad sugen på att plocka svamp man blev nu, i morgon får det nog bli en sväng till skogen
Meriona
25-07-2009, 19:03
skånepåg
25-07-2009, 19:10
Den ser ju ätlig ut, ett enkelt sätt att avgöra är att steka lite, och om det luktar vad heter det nöt aktigt?? Så är den ätlig ^^
Alexander-VG-zon3
25-07-2009, 19:11
ni kan ju bara gissa vad jag ''råkade'' läsa rubriken som fick mig ett gott skratt.
Huggorm
25-07-2009, 19:18
CITAT (flaxss @ 25-07-2009, 20:11)  ni kan ju bara gissa vad jag ''råkade'' läsa rubriken som fick mig ett gott skratt. Jag vet precis, för jag har läst samma flera gånger
Meriona
25-07-2009, 20:37
Näää vad ni har mysko associeringsförmåga....  Tanter som jag skriver inte såna ord... Jag har nu kommit fram till att det också kan vara Björksopp. Båda är ätliga och goda, men tyvärr var mitt exemplar larvangripet så det hamnade i sopbingen....
Meriona
25-07-2009, 21:12
Nu har jag nog fått den artbestämd ordentligt på Svampguiden - björksopp. Men det står ingenting i min svampbok om att de ska växa mitt i löparspåret?
ingrid fuxwall
25-07-2009, 21:27
Enligt min svampbok kan man smaka sig till om den är giftig - soppen, att det är en strävsopp du visar är ju tydligt. Själv torkar jag dessa och använder som smaksättning i olja - goda då
CITAT (skånepåg @ 25-07-2009, 19:10)  Den ser ju ätlig ut, ett enkelt sätt att avgöra är att steka lite, och om det luktar vad heter det nöt aktigt?? Så är den ätlig ^^ Om du bedömer alla svampar med den metoden så är det konstigt om du fortfarande har fungerande njurar!
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-07-2009, 21:27)  Enligt min svampbok kan man smaka sig till om den är giftig - soppen, att det är en strävsopp du visar är ju tydligt. Själv torkar jag dessa och använder som smaksättning i olja - goda då Det finns mycket få giftiga soppar, och det finns ingen som helst anledning att smaka sig fram till gallsopp, djävulssopp eller pepparsopp, de är lätta att identifiera ändå.
vildvittra
26-07-2009, 09:16
soppen på bilden ser tämligen vuxen ut, jag skulle nog inte äta den för ju större de är desto sladdrigare och mer "svampiga" är de i konsistensen vid uppstekning soppar är klart den bästa nybörjarsvampen just för att det är svårt att hitta förväxlingsarter (och gallsopp tar man inte fel på mer än en gång *blä*) placeringen i löpspåret kanske berodde på att den också var ute och joggade?
Meriona
27-07-2009, 07:34
Den hamnade i sophinken Vittra, den var larvig... Den hade då inte bråttom iallafall, för jag gick ganska snabbt ikapp den...
Gossen Ruda
27-07-2009, 10:30
När det gäller soppar går det bra med smakprovet, tag en liten bit och smaka på. Spottar men automatiskt ut den är den oätlig, annars ätlig. Sen är det vissa soppar som snabbt blir svampiga och därmed oanvändbara. Man behöver inte plocka dom, det räcker med att klämma på hatten så känns det. Sen har vi alla larver som också gillar svamp...
Farbror Blå
06-08-2009, 18:57
CITAT (Meriona @ 27-07-2009, 08:34)  Den hamnade i sophinken Vittra, den var larvig... Den hade då inte bråttom iallafall, för jag gick ganska snabbt ikapp den...  SOPP-hinken menar du ju ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|