[attachment=39146:090723sofiero.jpg]
CITAT (Stiffe @ 26-07-2009, 01:23)

Japp, doften är mycket vital.

Jag blir också himla besviken när en trevlig ros inte doftar.

Jag brukar också gå runt och nosa på rosorna. En trädgårdstour/doftvandring brukar ta uppåt en timma här under högsäsong. Vilket brukar vara varje dag med anständigt väder om jag har semester då.
/S
Hi hi du får byta signatur till Sniffe! Jag älskar också att gå runt i trädgården och sniffa på rosorna men oftast blir det i förbifarten när man klämmer bladlöss eller ansar bland vissna blommor. En del doftar ju på långt håll och väder och tidpunkt på dagen spelar också in för hur dofterna utvecklas tycker jag. Rose de Recht doftar nästan för starkt, den behöver man verkligen bara gå i närheten av.
Faktum är att jag förra året hittade en ros genom dess doft. min mamma hade i sin trädgård skrikigt marsipanrosa rosor. Färgen är chockerande men de doftade så underbart och blommade så rikligt. Letade hela sommaren 2006 och 2007 efter den rosen. Frågade också vid tillfälle på något forum men jag kunde inte lokalisera den förrän jag vid ett tillfälle besökte Löta och de hade samlat ett gäng av rosen, som visade sig vara Slottsrosen Sofiero, i ett hörn. Den doften tog jag inte miste på men blommorna var ännu mer chockrosa än vad jag mindes dem. Självklart köpte jag den och i min rabatt blev färgen nästan identisk med hur jag mindes mammas rosor. Nu står hon där och sprider väldoft i chockrosa kläder!
Bifogar en bild