Full version: Broccoli
Glad_amatör2
Jag har aldrig odlat broccoli förut, så jag är väldigt osäker på när man ska skörda den.
Det man använder är ju blomknoppar så man måste ju ta dom innan dom blommar.
Idag har jag alltså tagit av några "knoppar" eftersom jag såg att några blommor började slå ut, men jag undrar en sak. Kan man skörda flera gånger från samma planta?
katah
Jo, vänta bara några dagar så har du nya toppar att skörda !
Glad_amatör2
CITAT (katah @ 25-07-2009, 18:40) *
Jo, vänta bara några dagar så har du nya toppar att skörda !

thanks.gif Det ska bli spännande. Då kanske det blir en del ändå, trots alla kålmalar o deras avkommor.
elsemarie
ja, det blir det säkert, men kolla inne i broccolin om där finns små larver...det finns det i mina. Jag brukar lägga den i vatten och ättika så kryper de ut, så kan man använda dem utan larver.
EKLO
Också jag odlar i år broccoli för första gången - kanske handlar det om 10 plantor, och efter att jag skördat de stora huvudskotten har jag nu mängder av mindre sidoblomkott. En verkligt lyckad grönsak i mitt tycke!
elsemarie
Grattis, till lyckad broccoliskörd, snälla du berätta hur du gör för att inte plantan ska angripas av en massa ohyra och larver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon