Alexander-VG-zon3
hej hej

sommar bilder från Uteplatsen/Balkongen. varit varierande väder men det mesta (inte allt) verkar växa på. hoppas det blir ett fortsatt bra år för mig och för er alla.

Juni 2009
http://www.pixbox.se/alb_show_id1075071_page0.html

Juli 2009
http://www.pixbox.se/alb_show_id1095937_page0.html
Ywonne
Oj, vad vackert....ser så mysigt ut...och nästan "Medelhaviskt"...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ywonne @ 28-07-2009, 16:27) *
Oj, vad vackert....ser så mysigt ut...och nästan "Medelhaviskt"...

tack, ja det är härligt att sitta där ute under en varm och solig dag och fika.

fattas bara dom romerska statyerna.
rosita
Så fina bilder! Där kan du verkligen drömma dig bort... och fylla på batterierna!
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 29-07-2009, 11:51) *
Så fina bilder! Där kan du verkligen drömma dig bort... och fylla på batterierna!

tack

japp om det inte var för störiga grannar på sidan och ovan. men annars så kan jag göra det.
mieb
Oj vad mycket läckra växter, du är allt en riktig odlarsjäl du! Jag har en likadan krusig oxalis som du har och när jag var i botaniska så stod jag och funderade över att köpa en av de fantastiska kobrakallorna som de sålde där, de hade några olika sorter.

Men vad är det här för något? Den var läcker, ser ut som en riktig djungelväxt!
Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 09-08-2009, 00:25) *
Oj vad mycket läckra växter, du är allt en riktig odlarsjäl du! Jag har en likadan krusig oxalis som du har och när jag var i botaniska så stod jag och funderade över att köpa en av de fantastiska kobrakallorna som de sålde där, de hade några olika sorter.

Men vad är det här för något? Den var läcker, ser ut som en riktig djungelväxt!

tusen tack

ja det är en tacksam oxalis, min ena och ända kobrakalla har fått bär (eller frukt) så jag hoppas dom hinner mogna och att man sedan kan så det. kanske du vill ha om där blir nåt?

den på bild är en Passiflora aurantia, väldigt rikblommande och vacker. köpte min på plantagen.
mieb
CITAT (flaxss @ 09-08-2009, 00:32) *
tusen tack

ja det är en tacksam oxalis, min ena och ända kobrakalla har fått bär (eller frukt) så jag hoppas dom hinner mogna och att man sedan kan så det. kanske du vill ha om där blir nåt?

den på bild är en Passiflora aurantia, väldigt rikblommande och vacker. köpte min på plantagen.

Å jättegärna, vad gulligt av dig! Det hade ju varit riktigt spännande! biggrin.gif

En kjolpassionsblomma minsann! (var tvungen att kolla lite på wikipedia...) Det stod att den är någorlunda lättodlad så då kanske jag kan våga mig på en sådan om jag nu hitta någon, för den är jätteläcker tycker jag.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 09-08-2009, 00:49) *
Å jättegärna, vad gulligt av dig! Det hade ju varit riktigt spännande! biggrin.gif

En kjolpassionsblomma minsann! (var tvungen att kolla lite på wikipedia...) Det stod att den är någorlunda lättodlad så då kanske jag kan våga mig på en sådan om jag nu hitta någon, för den är jätteläcker tycker jag.

jag får hoppas jag får fram frön så kan jag skicka ett pm när det är aktuellt. den jag har kan bli upp till 1-2m,

haha jag visste inte att den hade en svenskt namn ens, tackar för det. ja min trivs bra där ute har växt rätt så bra även då det varit lite svalare. och har som sagt blommat bra.
mieb
CITAT (flaxss @ 09-08-2009, 01:11) *
jag får hoppas jag får fram frön så kan jag skicka ett pm när det är aktuellt. den jag har kan bli upp till 1-2m,

haha jag visste inte att den hade en svenskt namn ens, tackar för det. ja min trivs bra där ute har växt rätt så bra även då det varit lite svalare. och har som sagt blommat bra.

Det ser jag verkligen fram emot! Håller tummarna! smile.gif
Det var ju kul att kunna bidra med något nytt, även om de ju hade kunnat döpa den till något snyggare... wink.gif
mieb
CITAT (flaxss @ 09-08-2009, 02:11) *

I förra veckan fick jag ett kuvert med små röda kobrakallebär!

Jag rensade dem och delade upp dem. Hälften lade jag i ett kuvert som ska sås till våren och hälften fördelade jag och sådde i en låda som står på balkongen och en som står i mitt miniväxthus på fönsterkarmen.

Så här ser krok-kobrakallan ut när den har bär.

(Bild från BlueSage Plantskola)

Så nu är det bara att vänta...

Tack flaxss! thanks.gif smile.gif rose.gif

(Om du har någon bild på kobrakallan när den blommade så får du gärna visa!)
Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 26-10-2009, 18:08) *
I förra veckan fick jag ett kuvert med små röda kobrakallebär!

Jag rensade dem och delade upp dem. Hälften lade jag i ett kuvert som ska sås till våren och hälften fördelade jag och sådde i en låda som står på balkongen och en som står i mitt miniväxthus på fönsterkarmen.

Så här ser krok-kobrakallan ut när den har bär.

(Bild från BlueSage Plantskola)

Så nu är det bara att vänta...

Tack flaxss! thanks.gif smile.gif rose.gif

(Om du har någon bild på kobrakallan när den blommade så får du gärna visa!)

varsegod , får vi vänta tills dom gror tummenupp.gif

har ingen bra bild på den att ladda upp, där den är på bild ser man inte den för där är många växter. den försvinner lätt bland mängden när den är smal och hög och grön.

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289275.html

men i den bilden finns den precis framför vid akvariet.
mieb
Nej det var kanske inte så jättelätt att se! smile.gif
Jag googlade på det latinska namnet och fick tag på lite bilder där man kan se den. Den ser riktigt ovanlig och exotisk ut, titta bara här! Visst är den läcker!:

Här hittade jag bilden
mieb
flaxss!!! Kolla här! w00t.gif bravo.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 02-01-2010, 01:11) *
flaxss!!! Kolla här! w00t.gif bravo.gif

ohhh vad skoj att dom gror, du har ju lyckas bra med att fröså dom. vilken metod använde du för dom ?

bravo.gif
mieb
Ja det är jättekul! happy.gif

Jag sådde ju hälften av fröna i höstas. Hälften i mitt miniväxthus i fönstret och hälften i en sålåda på balkongen. Den andra hälften ska jag så i februari/mars när det börjar bli lite ljusare har jag tänkt.

De som grodde nu har stått i en liten sålåda i en plastpåse i miniväxthuset. Jag har tagit bort plastpåsen nu och ska plantera om dem när de växt till sig lite.

Jag trodde inte att de skulle komma upp nu mitt i vintern, utan om det blev något så skulle det inte börja gro förrän till senvintern/våren. Så det var en överraskning!

Nu blir det spännande att följa dem! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon