Margith
men hittade 2 "kryp" som jag inte vet vad det är.
Visst kan ni hjälpa mig? smile.gif

Den första tror jag är en jordhumla, eller har jag alldeles fel?

[attachment=39070:090725_J...humla_ev.jpg]

Den andra har jag däremot inte en enda gissning på. Den är ungefär lika stor som en lökbagge, den satt på ett gräs som jag just nu glömt namnet på och det fanns även en bror eller syster på grässtrået bredvid biggrin.gif
Jag har aldrig sett den förut, vad jag vet....

[attachment=39071:090725_Kryp.jpg]

Kan ni hjälpa mig?
amaira
CITAT (Margith @ 25-07-2009, 18:31) *
Den första tror jag är en jordhumla, eller har jag alldeles fel?

Hihi giggle.gif alldeles fel. Och fnittrar gör jag för att den inte alls har något emot att du tror att det är en humla.

Det är en fluga, en av trädgårdens alla härliga vackra blomflugor. Fönsterblomfluga heter den på svenska. Inte för att man finner den i fönster - den vill inte vara inomhus - utan på grund av de här vita "fönstrena" på bakkroppen.

Den är vanlig, och du kommer säkert att se den igen. En stor, vacker snäll blomfluga. Dess larver lever i humlebon, så du var inte helt fel ute i alla fall.

Bild nummer två? Skalbagge... blush.gif Marcus är nog den som kommer närmast i artbestämning.
pejori
Där ser man... crying.gif
Trode också ettan var en humla av något slag. dunno.gif
Har massor kvar att lära om våra flygfän. giggle.gif
Margith
Jasså, det var en lur-humla wub.gif
Jag tyckte väl att det var nåt skumt med den laugh.gif

Den lilla kolsvarta skalbaggen då? Ingen som känner igen den?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon