Har flera olika sorter av chili i växthuset, det växer så det knakar och jag får massor av chilifrukter!
Men när ska man skörda? Från en och samma planta har jag fått med bra styrka och ingen styrka, fast jag plockat dem när de är lackröda båda två. Hur går det till?
Har en annan sort som oxå ska vara lackröda, men som inte smakar mer än paprika. :-(
Hur vet man när man ska skörda?
Sorterna jag har smakat på hittills är:
Siviri Biber, Ecuadorian Light Green och Bolivian Rainbow
Preussen
25-07-2009, 22:34
när du ska skörda avgörs av vad du ska använda frukterna till. vissa sorter är hetare som gröna men smakar mindre än som mogna. Ingen av dina angivna sorter har jag själv odlat.
Jo, men om jag skördar först när de är lackröda - och ändå är det olika styrka.. hur ska jag veta då när jag ska skörda? Jag vill ju ha lite krut i dem, annars kan jag ju lika gärna bara äta paprika.
Preussen
26-07-2009, 20:42
styrka i frukter från samma planta kan variera. men om det är så markant stor skillnad hade jag till nästa år sått andra sorter med mer påtaglig styrka.
Jag har haft samma problem med olika styrka, och det är nog en svaghet med de sorterna du har. Jag löste det med att odla andra sorter året efter som var mer pålitliga.
En del chilis är starkare vid skaftet än i toppen, har du smakat hela frukten?
Min favorit är Ancho poblano, en ganska mild men delikat chili med stora bruna frukter. Andra odlar jag bara för att de är vackra, t ex Habanero, men den är så stark att den knappt går att äta...
Anja Danmark
06-08-2009, 17:10
Er du sikker på, at Sivri Biber skal være en chili med styrke?
Jeg har købt en Sivri i år, men den skulle bare være en almindelig, mild paprika - har dog ikke modne frugter endnu.
Mvh.
Anja
Grönberg
13-08-2009, 17:13
Jag har skördat Chili i en månad nu och jag tror att frukten blir svagare om man vattnar för mycket, chili gillar dessutom hetta, det är också viktigt att plantera om efterhand som plantan växer, vill man exv ha en planta som är ca 50 cm hög så ska man inte gå över 5 liters kruka, det är inte bra att gå till en stor kruka direkt.
Ta bort de 5-7 första blommorna så ökar skörden enl div chiliforum, jag gjorde inte detta, men har över 50 frukter per planta, mina Jamaican bell och Hot Lemon (mycket stark) är gott och väl 1,5 meter höga och dem dignar av frukt, mina Cayenne Long Slim står i mindre krukor och når bara 50 cm men rikligt med stark frukt.
Dubbel chiliglädje
Tack för era svar! Jag har löst problemet! Har inte varit så ivrig att plocka frukterna, utan låtit dem sitta kvar lite efter att de fått sin färg och jädrans vilken skillnad! Sivirin smakar kanonbra, är inte så jättestark men alldeles lagom för mig. Hot Lemon har vi skördat, men ännu inte smakat, ska bli spännande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.