GasseG

Vad kan detta vara?
Lokal: Arninge. Strax norr om täby dvs norr om stockholm
Synintryck: Luden...väldigt luden. Grön antagligen omogen. Stor som en femkrona, dvs fruktkroppen. Längd ca 5 cm. Frukterna satt på ändan på de grenar som bar frukt? Inte i bladklykorna eller grenklykorna som på vanliga fruktbärande buskar och träd. Det innebär också att en gren får en blomma? Sedan måste den stanna i växten till nästa år eller något.
Växt: Låg buske ca metern. Ingen centralstam utan många grenar direkt ur marken.
Inuti: Många frön som i ett nypon men med tjockare hölje. Uppenbarligen en nära rossläkting.
Övrigt: Antagligen planterad.
Åsa, mälardalen zon 2
Mycket likt unga frukter av Cydonia oblonga (äkta kvitten) som inte är så härdigt, anses nog mest härdigt till zon 1-2.
GasseG
Ja det är det! Tack http://www.rittenhouse.ca/hortmag/Horticul...ges/QUINCE3.jpg
GasseG
När kan de skördas?
Åsa, mälardalen zon 2
De ska vara ganska stora och gula. Förra året var jag i skåne v. 44 och då var kvittenfrukterna mogna så man bör nog hoppas vädret blir bra och ingen frost för de lär nog inte moga förren någon gång i oktober tidigast. Det kan nog vara svårt vissa år att få mogna kvittenfrukter ifall man odlar dem lite längre norrut än skåne. Den plantan jag tittat på här i mälardalen har fortfarande små ludna och brunaktiga frukter jag är mycket tveksam till om de kommer hinna mogna innan frosten.
KURT
Jag har inte någon erfarenhet av kvitten, men jag misstänker att frukterna inte nödvändigtvis mjuknar när de mognar. Men de allra flesta frukter ändrar färg något när de mognar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon