Full version: sista frågan.
lotlin
och detta då? inte så värst stor. liten tunn buske på knappt en meter.
bor i zon 2
mojan
Har den taggar? Kanske en rödbladig berberis?
(En ung buske kan ha mjuka "taggar".)
lotlin
nä, det glömde jag att säga. den har inga taggar. bladen är större än berberis.
Karsan
Det är en rödbladig perukbuske, Cotinus coggygria
lotlin
tack karsan!
Karsan
köpte min egen perukbuske häromdagen efter att ha suktat i ett par år. När den växt till sig lite kommer den att blomma med rosa vippor så här

lär bli 1-2 meter i zon 2
HelenJ
CITAT (lotlin @ 25-07-2009, 21:37) *
och detta då? inte så värst stor. liten tunn buske på knappt en meter.
bor i zon 2

Det ser ut på bilden som om busken är lite inträngd. Det är nog därför den är lite tanig. Se till att rensa bort allt gräs och ogräs omkring den så den får tillgång till mer ljus och vatten. Så här års är det lite sent att gödsla, men ge den en ordentlig giva till våren så kommer den sig nog. Perukbuske är något av det vackraste man kan ha i sin trädgård med sina rundade mörkröda blad och annorlunda blommor.
lotlin
den står bland strora fina prydnadsgräs och liljor vid min damm. kanske ska ta bort lite runt om den.eller kanske flytta den?
CillaM
Jag skulle ta och flytta den till ett ställe där den verkligen kommer till sin rätt. Antingen har man den som solitär eller tillsammans med andra buskar som ger kontrast. Tillsammans betyder inte tätt men i grupp. Man måste föreställa sig hur busken/buskarna blir efter några år och redan från början ge dom lite extra plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon