ingrid fuxwall
Runt min altan har jag rabatter i sluttning och de i syd mår bra och även det i väst/öst men i norr är det lite sämre.

Just i år extra dåligt eftersom jag bröt allt man kunde och Xeras hundkompis kom hit och lekte och grävde upp det mesta ur rabatten så nu måste jag planera om och få nya växter och behöver tips från Er
blomkronan
På min norrsida har jag upptäckt att det faktiskt är en hel del sol smile.gif Från att solen går upp vid 3 till kl 11
Så jag har ställt två änglatrumpeter där, dom växer inte så mycket men jag har fått massor med knopp smile.gif som nu håller på att slå ut.
Du kan ju sätta rondodendron (hur det nu stavas???) och Löjtnantshjärta
EKLO
Digitalis verkar klara det mesta, daggkåpa förstås, men eftersom norrlägen nästan alltid har lite mer sol än man tror, 'är det nog väldigt många växter som klarar det. Jag ser i naturen t.o.m. kaprifoler i norrlägen t ex, de blommar inte lika mkt, men nog blommar det en del. Likaså kan du säkert testa krasse och en del andra ettåringar, om det skulle vara så att du inte bara vill ha perenner.
Rosmarin
Kaprifol, hortensia, löjtnantshjärta, astilbe, hosta t.ex är växter som klarar norrläge fint.
ingrid fuxwall
Innan hundkompisen grävde för djupa hål i rabatten frodades just astible men den är flyttad nu.
Det finns en ros av tveksam härkomst och en klätterväxt som är bohusläns landskapsblomma men som just för tillfället har jag tappat namnet.

Ska ta en bild i morgon och sedan hoppas jag på ännu fler tips - har ju två lika dana rabbatter och total idé torka
smuleborg
CITAT (Rosmarin @ 25-07-2009, 23:35) *
Kaprifol, hortensia, löjtnantshjärta, astilbe, hosta t.ex är växter som klarar norrläge fint.

Ja, och vissa nävor och clematis.
Vissa marktäckare (t.ex.myskmadra), men det är det väl inte fråga om här.
Ormbunke, kanske tillsammans med jätterams och (vår)vivor.
Höstanemone kan funka.

Så finns det växter som klarar allt; (vissa) aklejor, vårkrage...
EKLO
Bohusläns landskapsblomma är just kaprifolen, som flera av oss håller fram här som ett fint inslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon