Full version: Spindel
messermark
Hittade den i köksfönstret, på utsidan tack och lov. Stor är den...
[attachment=39101:IMG_3788.JPG]
Red Top
Jag tror inte den är så stor. Däremot bär den nog på en äggsäck.

Sussie F-Flower
Ja, en ordentligt äggstinn hona är det väl i alla fall...? w00t.gif
Men vad det är för art har jag inte en susning om.... g.gif
messermark
Det är ingen äggsäck, det är bakkroppen... för äggsäcken brukar väl inte ha mönster?
Lars-Olof Arvids
Det är en korsspindel (Araneus diadematus) som är lätt att känna igen på den vita korsteckningen på bakkroppen.

Olle
Meriona
Finns det giftiga spindlar i Sverige? g.gif Inga inhemska väl?

Fin Spindel! tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 09:45) *
Finns det giftiga spindlar i Sverige? g.gif Inga inhemska väl?

Fin Spindel! tummenupp.gif

Inga inhemska, bara hemska. laugh.gif Nåja, ALLA spindlar är giftiga åtminstone för sina byten. En del svenska spindlar har giftkäkar som kan tränga igenom människans hud men giftet är ganska beskedligt, som ett getingstick och kan kännas i något dygn. Däremot har det ett par tillfällen kommit med Svarta änkor till Sverige i samband med import av gamla bilar mm. Den är inte att leka med. Sen är det väl en ganska giftig spindel på väg att etablera sig via Öresundsbron, tror den finns närmast på Pepparholm. Namnet och farligheten kommer jag inte ihåg just nu.
Meriona
Uschiamej! Vi skulle aldrig byggt den där bron! unsure.gif Finns ingen handlingsplan, gör inte regeringen nåt, SÄPO, Interpol? rtfm.gif

Svarta änkan ja, det har man ju läst om! Hoppas de inte fortplantar sig bara, visst är de från lite varmare klimat, jag håller tummarna för att de fryser ihjäl på vintern... sick.gif

Hemska spindlar... rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 10:12) *
Uschiamej! Vi skulle aldrig byggt den där bron! unsure.gif Finns ingen handlingsplan, gör inte regeringen nåt, SÄPO, Interpol? rtfm.gif

Svarta änkan ja, det har man ju läst om! Hoppas de inte fortplantar sig bara, visst är de från lite varmare klimat, jag håller tummarna för att de fryser ihjäl på vintern... sick.gif

Hemska spindlar... rotfl.gif

Svarta änkan finns ganska långt norrut i USA så vi får se... Beträffande Luffarspindeln så hittade jag lite info efter lite sökande. Tror inte ens Öresund hade stoppat den när Änkan kan lifta över Atlanten.
Meriona
Tack för bra länk! tummenupp.gif

Tror du att de där 11-15 mm som nämndes är kroppen eller innefatter det även benen? 1,5 cm spindel är ju ändå ganska stort om det bara är kroppen, tycker jag... confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 28-07-2009, 12:57) *
Tack för bra länk! tummenupp.gif

Tror du att de där 11-15 mm som nämndes är kroppen eller innefatter det även benen? 1,5 cm spindel är ju ändå ganska stort om det bara är kroppen, tycker jag... confused.gif

Tegenarierna är ganska stora så troligen är det "bara" kroppslängden.
Meriona
Tur man inte bor i Skåne då! wacko.gif
Gossen Ruda
Igår när jag skulle släcka för natten upptäckte jag en spindel på väggen vid dörren. Att jag har husspindlar som husdjur vet jag men den här var lite väl stor för att ha som kamrat i sovrummet. Så det blev en resa i insektshåven ner till källaren. Innan jag släppte ut den tog jag fram en linjal och mätte honom, det var en hane. Kroppen var ca 1,5 cm och mellan tåspetsarna på dom längsta benen var det 7 cm. En man i sina bästa år. biggrin.gif
Meriona
Uschiamej, Ruda! Inget mysigt nattasällskap.... sweatingbullets.gif
Anders zon 1
På tal om luffarspindeln så har jag läst någonstans (på nätet någonstans, minns inte var) att det bara är ifrån USA som man rapporterat allvarliga bett. Tycker detta verkar aningen märkligt eftersom spindeln ursprungligen kommer från Europa men här har det uppenbarligen aldrig rapporterats om några allvarliga följder av bett. Den är inte ursprunglig i USA utan har blivit införd dit med människans hjälp. Dessutom är min erfarenhet att husspindlar (luffarspindeln är ju en sorts husspindel) är beskedliga till humöret och det ska mycket till för att dom ska försöka bitas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon