Remglans
25-07-2009, 22:00
Nybörjare och nybliven ägare av odlingslott.
Begöver lite tips på hur man kommer igång, vad är bra att tänka på?
Hade tänkt att börja gräva nu i höst, förbereda inför våren. Ska man gödsla ngt nu? eller tillföra ny jord?
Odlingsbänk eller bäddar? Tanken är att ha mest grönsaker, lite bärbuskar och lite blommor. Bor i Göteborg.
Alla tips och råd är välkomna!
rödluvan
28-07-2009, 12:30
Lycka till med ditt nya projekt!
Det är spännande att jobba med levande material, och det finns sällan snabba enkla lösningar som fungerar för alla och överallt. Mitt tips är att först gräva för att se vad det är för typ av jord du har att jobba med, för att veta förutsättningarna.
Är det lerjord så håller det fukt bättre, men är tungjobbat och det kan vara svårt för grönsaker att växa och bli fina, speciellt rotfrukter.
Är det sandjord så är det torrare och då blir det svårare med växter som kräver fukt för att ge skörd.
Vem har odlat där tidigare? Var det en flitig odlare som jordförbättrade ex med kompost så har du fin mylla att odla i.
Planera för kompostering, det tar tid innan du får den fina mylla som det ger, men det är väl värt att göra, och inte så svårt så länge du bara komposterar det trädgården ger, alltså inget animaliskt.
Ser du att du behöver lägga mycket kraft på att jordförbättra kanske du börja med odling i pallkragar, så du inte gör det för stort och jobbigt första året. Stor fara att man överskattar sin kapacitet, det ska vara kul och inte en börda, alltför många tröttnar efter några säsonger då de nästan slitit ihjäl sig.
Mitt bästa tips är att börja småskaligt, och se hur det går, låta det få ta lite tid, och inte jämföra med grannarna som har flera års försprång!
Läs mycket, lyssna på andra, men tänk på att din lott inte är lik nån annans och att det som funkar för mig kanske inte funkar i din mylla! Lycka till!
Remglans
29-07-2009, 20:27
Tack för tipsen
Var och grävde lite där idag, i lerjorden. Men den såg ganska bra ut, relativt lätt att gräva i och fanns gott om maskar och andra kryp. Har funderat till och från hur man ska göra, odla på bäddar eller i ramar typ pallkragar. Har dock ingen uppgift än på när den brukades senast en granne trodde för 2-3 år sen.
Kommer att kräva massor med arbete men ser redan nu att om man lägger ned det så kommen den bli toppen fin!
smuleborg
29-07-2009, 20:34
Om jorden är relativt lätt att gräva i och det finns gott om mask har du förmodligen en mycket bra grundplåt. Gratulerar
Remglans
29-07-2009, 22:42
Tack =)
Preussen
30-07-2009, 12:13
det låter väldigt bra får jag säga. höstgräv och rensa eventuellt rotogräs. om du har tid så gräv djupbädd när du ändå ska lägga ner arbete på lotten.
själv tog jag över en odlingslott i malmö för 2 år sen och den behöver verkligen jordförbättras. lågt humusinnehåll på annars näringsrik och bra jord. en tråkig erfarenhet jag lärt mig av detta är att jag borde valt odlingslott som ej var uppgrävd utan låg i gräs. oftast har dessa lotter odlats i många år och om förra ägaren/ägarna ej varit så noga med växtföljd kan diverse sjukdomar dölja sig i jorden. min vitlöksodling blev det kattskit av då det finns en svampsjukdom i jorden. om inte jorden varit odlad på några år så är risken mindre att jordbundna sjukdomar finns kvar.
smuleborg
30-07-2009, 18:55
CITAT (Preussen @ 30-07-2009, 13:13)

det låter väldigt bra får jag säga. höstgräv och rensa eventuellt rotogräs. om du har tid så gräv djupbädd när du ändå ska lägga ner arbete på lotten.
själv tog jag över en odlingslott i malmö för 2 år sen och den behöver verkligen jordförbättras. lågt humusinnehåll på annars näringsrik och bra jord. en tråkig erfarenhet jag lärt mig av detta är att jag borde valt odlingslott som ej var uppgrävd utan låg i gräs. oftast har dessa lotter odlats i många år och om förra ägaren/ägarna ej varit så noga med växtföljd kan diverse sjukdomar dölja sig i jorden. min vitlöksodling blev det kattskit av då det finns en svampsjukdom i jorden. om inte jorden varit odlad på några år så är risken mindre att jordbundna sjukdomar finns kvar.
Ja. Men under grässvål finns annat, bl.a. knäpparlarver. Vet man bara om det så...
Preussen
30-07-2009, 19:52
sätter man inte potatis nästa är nej
smuleborg
30-07-2009, 20:34
Vår erfarenhet. Knäpparlarvern käkar inte bara potatis. Käkar rötter. Och om potatis inte står till bjuds...
Ta bort dem du ser. Stick ner potatishalvor här och där (potatis är favoritkäk) på pinne, lätt att dra upp och vittja (helst varje dag).
Preussen
31-07-2009, 09:38
CITAT (smuleborg @ 30-07-2009, 21:34)

Vår erfarenhet. Knäpparlarvern käkar inte bara potatis. Käkar rötter. Och om potatis inte står till bjuds...
Ta bort dem du ser. Stick ner potatishalvor här och där (potatis är favoritkäk) på pinne, lätt att dra upp och vittja (helst varje dag).
hur är din erfarenhet efter att höstgrävt grässvål? har inte märkt av mycket då. förra våren frästes först och sen grävdes och hackades under sommaren en grässvål utan att ha märkt av knäpparlarven. förvisso odlades inget på ca 1/3 men inga spår syntes på övriga grödor såsom purjo och kål.
Remglans
01-08-2009, 16:51
Har börjat gräva nu, klippt bort lite gamla buskar och annat som man inte vill ha kvar
Pust.... vilket jobb! Även hittat ett par mördarsniglar...
Men med lite jobb, svett och tålamod så kan det nog bli ordning på lotten.
smuleborg
30-08-2009, 19:24
CITAT (Preussen @ 31-07-2009, 10:38)

hur är din erfarenhet efter att höstgrävt grässvål? har inte märkt av mycket då. förra våren frästes först och sen grävdes och hackades under sommaren en grässvål utan att ha märkt av knäpparlarven. förvisso odlades inget på ca 1/3 men inga spår syntes på övriga grödor såsom purjo och kål.
Sent ska.... Vi höstgrävde trädgårdslandet första tre åren (det var verkligen helt igenvuxet när vi tog över, igenvuxen leråker) och detta så sent som möjligt på säsongen. Vi slutade så med höstgrävandet och valde kan man säga en annan skola. Till saken; vi hade inga större problem med knäpparlarver i trädgårdslandet. Och det kan vara vettigt att höstgräva, av olika skäl, de första åren.
Knäpparlarven har dock härjat på annat håll, i en av oss "återställd perennrabatt", den var eg. helt igenvuxen; grässvål, sly. De första tre åren käkade knäpparlarven glupskt av de rötter som stod till bjuds; perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.