Jag har en lykta (för levande ljus) av järn som börjat rosta. Vad ska jag göra? Vilken olja ska jag använda? Linoljan är ju brandfarlig (tror jag) så? någon som vet????
Jag bränner in kokt linolja på vissa av skutans metalldelar med varmluftspistol. Var förr ett vanligt sätt att behandla järn, och håller länge.
Linolja är brandfarligt i första hand om det ligger i fria luften i trasor, kläder och penslar. Då kan den självantända. Struken på trä eller bränd in på metall är den mindre brandbenägen än många andra målarfärger.
Ett annat alternativ är stenkolstjära, kallas hydralinolja i handeln ibland. Helt svart tjära från mineralriket som man också kan bränna in på metall med varmluftspistol. Håller mycket länge, men luktar illa när den kokar in i metallen.
Ett tredje alternativ kan vara spissvärtan, men den håller inte lika länge. Samma smet som man stryker in i vedspisar. Färgar metallen mattsvart.
andersen
31-10-2003, 16:24
Om du kan få tag i blymönja så är det ett bra alternativ att grunda med den, sedan måla över med någon svart färg.Ska tilläga att blymönja är ej bra för miljön då den innehåller bly, tror att det finns numera mönja utan bly?