Hej!
I våras flyttade jag in i ett hus. Det har varit spännande att se hur det växer och blommar. Trädgården och blomsterrabatten känns väldigt välplanerad (så vitt jag kan bedöma); det blommar i omgångar och någon ny växt slår ut nästan varje vecka, så jag har haft blomster omkring i stort sett hela sommaren. Nice.
Min plan har varit att denna sommar bara se vad som finns och därefter börja fundera på ev förändringar.
Ett stort problem är att det är otroligt mycket gräs i rabatten närmast huset. Tror inte att den har skötts så väl de senaste åren. Jag misstänker att jag måste göra om allt från början, eftersom det är så mycket ogräs att det kommer vara omöjligt att rensa bort.
Undrar då till att börja med: NÄR ska man plantera om? Ska jag göra det nu inför hösten, eller ska jag vänta till våren?
Undrar också om det är möjligt att behålla de gamla blommorna och sas återplantera dem?
Jag är fullständig nybörjare på det här med trädgård, rabatter och blommor och växter...
Tacksam för svar och hjälp!
Hösten är en bra tid för omplantering, då är det varmt utan att vara värmebölja och ganska fuktigt i jorden. Dessutom hinner växterna komma igång och växa lite innan vintern. Naturligtvis kan (och bör!) du återanvända de befintliga plantorna!
Välj en dag som är mulen eller disig. Dra fram en rejäl presenning eller byggplast eller något liknande till din rabatt. Gräv upp varje planta med så stor rotklump du kan och lägg på presenningen. Är de rejält stora kan du dela klumpen och få ut kanske två eller tre plantor istället (gäller inte de som har pålrot). Sedan rensar du ur din rabatt, och passa gärna också på att jordförbättra den med genom att blanda i kompostjord och/eller torvmull. Halm och vissna löv går också bra att vända ner i jorden. När du är klar med grävningen kan du bara plantera tillbaka dina växter. Hinner du inte bli klar samma dag kan plantorna ligga någon dag på presenningen och vänta, men då måste du se till att de har skugga och hålls fuktiga.
Se till att vattna de nyplanterade växterna rejält (faktist varje dag som det inte regnar) fram till frosten kommer, så kommer du att ha en riktigt vacker blommande rabatt även nästa sommar!
Irene_L
26-07-2009, 09:37
Ligger rabatten precis vid huset skulle jag passa på att flytta ut den en bit eftersom det inte är så bra för huset med en rabatt nära huskroppen!
Ja, jag funderar på det. Men det ligger stenplattor utanför, så det blir en lite större apparat då... Annars kanske man kan göra rabatten smalare och lägga stenar närmast huset.
Hannele
26-07-2009, 10:13
Passa på att gå till biblioteket och låna trädgårdsböcker. Skön sommarläsning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.