blomkronan
Vad säger ni om att använda väggrus full med salt utanför växthuset?? (jag har fått gruset, men inte hämtat det än)
Hur påverkar saltet växterna?
Jag har det mesta i krukor i växthuset, men jag har gjort en rabatt med chili och kryddväxter precis utanför... vågar jag lägga ut gruset???
Margith
Jag skulle aldrig ha vågat.
Salt är ett vääääldigt effektivt ogräsmedel!
Dessutom förstör saltet jorden.

Men grus är dyrt... tror du att det skulle gå att spola av det? Medan det ligger på släpvagnen, med högtryckstvätten kanske?
Om du kan ställa släpvagnen på asfalterad garageuppfart och försöka att få vattnet att rinna ner i nåt avlopp?
Nu är det ju inte så miljövänligt att spola ut saltet shy.gif men som sagt, grus är dyrt crying.gif
blomkronan
CITAT (Margith @ 26-07-2009, 11:06) *
Jag skulle aldrig ha vågat.
Salt är ett vääääldigt effektivt ogräsmedel!
Dessutom förstör saltet jorden.

Men grus är dyrt... tror du att det skulle gå att spola av det? Medan det ligger på släpvagnen, med högtryckstvätten kanske?
Om du kan ställa släpvagnen på asfalterad garageuppfart och försöka att få vattnet att rinna ner i nåt avlopp?
Nu är det ju inte så miljövänligt att spola ut saltet shy.gif men som sagt, grus är dyrt crying.gif

Det var lite av min tanke oxå blush.gif Man kan kanske skölja av det på något sätt g.gif ett stort durkslag... jag har ju semester så tid har jag giggle.gif
[attachment=39161:DSC02204.JPG]
Här ser ni platsen som ska fyllas... den är inte stor. Skifferplatorna ska få ligga ungefär sådär... och till höger om dom ska jag gräva en stor grop som jag ska fylla med sten, som kom fram då jag grävde fram min rabatt. Gropen ska bli för dränering av vatten. Så jag slipper få en pöl där när jag slafsar med vatten och sköljer ur div. saker. En planteringsbänk ska byggas där alla blommorna står nu... Markduk har jag skaffat som ska läggas i mellan mark och grus, men det var på den här platsen jag har mäst problem med kirskål... så om salt dödar så är det ju lite bra naughty.gif
Men det är rabatten till vänster som jag är rädd om...

Kan det räcka om jag spolar av hälften av gruset... och lägger det mot rabatten??? eller ska jag ska spola av allt sweatingbullets.gif
Margith
Här får du en bild som visar skadorna när marken innehåller alltför mycket salt.
JA, det är en färgbild!
NEJ, bilden är tagen i Australien flirting.gif
Men jag har tagit bilden själv, gissa hur försiktig jag är med salt?

[attachment=39162:100_0074_IMG_2.jpg]

Sussie F-Flower
Det är nog svårt att exakt veta hur mycket salt som är kvar på det gruset.

Jag tar ju själv reda på gruset på vår vändplan, som kommunen sandar med, här där jag bor.
Egentligen så vet jag inte överhuvudtaget om det ÄR saltat grus men jag gissar att det är det...

Jag resonerar som så att efter vinterns och vårens nederbörd samt slitage från bilkörning, så är nog det mesta av saltet "bortspolat" samt bortslitet från gruskornen. Vet inte om det räcker men jag brukar blanda ner gruset i rabatterna när jag "gör om".

Än så har inga växter dött. Eller är det så att det kan ta 5-10 år innan det märks något...?
Margith
Jag förstod det som att Blomkronan pratade om "icke-begagnat" grus.
Gammalt hopsopat grus är nog ingen större fara. Som du skriver Sussie har nog det mesta saltet lakats ut redan.
Växter som utsätts för mycket salt på en enda gång, dör på 2-3 dagar..... eller iaf max 1 vecka (beroende på saltmängd).

Jag återanvänder också gammalt grus från vägen, dock inte i rabatterna, men det är himla bra att ha höst och vår när det blir riktigt halt på garageuppfarten smile.gif
blomkronan
Jag tar mig nog råd att köpa grus ändå... det är nog för stor risk att ta... även om "grattis är gott" så kan det kosta i längden!!! jag behöver ju inte ett helt släp last... kanske jag kan få köpa mindre mängd... vi får se blush.gif

När jag var där och kolla på gruset. Riktigt STACK det i näsan av salt doften.... no.gif vill inte längre!
Margith
Behöver du inte mer grus än att du kan hämta det själv med egen släpvagn, så pratar vi om ungefär 150 kr....
Om du hämtar det själv i grustaget alltså och nöjer dig med nåt av gruset de har där.

Häromdagen hämtade min man kross till hundgården, det kostade 150 kr/lass. Då lastade de så mycket som släpvagnen tålde.

Jag tror alltså att du resonerar alldeles rätt om du kostar på dig nytt grus kompiskram.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 26-07-2009, 22:25) *
När jag var där och kolla på gruset. Riktigt STACK det i näsan av salt doften.... no.gif vill inte längre!

Nää... det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra, när man inte vet... dunno.gif

Du gör nog ett bra val där, tror jag. kompiskram.gif
Basil
Jag brukar tvätta vanligt grus man grusar vägar med på vintern i hink med mycket vatten och byta vatten tills det nästan är helt klart, sen får gruset torka på ugnsplåtar. Inga stora mängder dock bara till de få krukväxter jag har. Verkar funka bra, eller vänta nu detta måste vara anledningen till att växter ibland dör hos mig! *skyller på gruset* innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon