Wondergirl
26-07-2009, 09:26
Jag har i min trädgård en trekant mitt i gräsmattan med olika sorters rosbuskar. Dessa vill vi flytta på och plantera om på ett annat ställe vid trädgården. De blommar nu. När är bästa perioden att flytta dem? Kan vi göra det redan nu, och plantera dem i planteringspåsar tillfälligt, eller hur gör man?
Om någon kan vara snäll och hjälpa mig och berätta när bästa perioden är att plantera om rosor?
Det sikreste og beste er å flytte roser på våren så snart telen har gått.
Da slipper du å klippe dem mye ned slik du må gjøre hvis du flytter dem nå.
Du kan også flytte dem sent på høsten, men jeg foreslå alltid våren som beste tid.
Dette er jo også litt avhengig av hva slags klimasone du bor i.
Dag
Ezereht
26-07-2009, 12:40
Bästa tiden är på våren eller hösten, men om det tex. är nu ni har semester och tid att göra grävjobbet kan ni ju flytta dem nu, men det tar mer på rosorna och ni måste vattna oftare. Ev kanske nån stryker med.
Wondergirl
26-07-2009, 19:31
Tack för era svar. Det är ingen jättebrådska, jag kan lika gärna flytta dem till våren om det är bättre.
Till våren:
Gräv så stort och djupt runt varje ros som ni bara kan, åtminstone 50cm i diameter och 50cm djupt. Det är klart, det beror ju lite på hur stora rosor det är också förstås... Är det bara små fjuttiga rabattrosor så går det väl med lite mindre jordklump. Använd spadar, grepar, spett, plankor & reglar, (obs plural), för att spetta & bända upp rotklumpen. Rulla upp den på en presenning, (finns billiga för några tior på t ex Harald Nyborg, Jula, Rusta el Ö&B), och dra så iväg rosen dit den ska. Dessa glatta presenningar surfar fint över gräsmattan.
När så rosorna är på plats i sin nya välpreparerade rabatt så klipp ner dem till knähöjd si så där. Vattna, vattna & vattna.
Lycka till.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.