trädgårdsmia
26-07-2009, 11:47
hej!
har fått en planta am. kermesbär och undrar om någon vet om den är lämplig att ha när man har hund, kan det vara nån fara att hunden äter av växten. Någon som har erfarenhet av detta???
CITAT (trädgårdsmia @ 26-07-2009, 12:47)

hej!
har fått en planta am. kermesbär och undrar om någon vet om den är lämplig att ha när man har hund, kan det vara nån fara att hunden äter av växten. Någon som har erfarenhet av detta???
Jag har kermesbär och ibland har jag hundbesök. Den hunden tittar inte ens åt plantan. Men det är säkert individuellt för hundar det. På Giftinformationscentralen finns info om växter som är giftiga.
giftinformationscentralenmvh Ciczi
trädgårdsmia
27-07-2009, 13:14
hej cicci!
tack för svar... jag vill så gärna spara plantan och se den växa o bli stor men är så rädd att hunden ska äta av bären . men då har din besökshund inte gjort det i alla fall, känns ju lite tyryggare, då kanske jag vågar spara den.
mia
Inga från Närke
27-07-2009, 15:38
Du får lära hunden att inte röra buskar, träd och blommor. Vår Nemo går inte i blomrabatter t.ex. för han vet att de är mattes. Men annars står det så här i Wikipedia:
Kermesbär (Phytolacca) är ett släkte av storvuxna örter, som växer vild i Amerikas, Sydostasiens och Nya Zeelands medelvarma trakter. De odlas i södra Europa. Kan odlas som prydnadsväxt i Sverige, härdig till zon 4. Det finns även en brokbladig variant med grön-vit brokiga blad och rödlila stjälkar som är mycket dekorativ.
Bären innehålla en röd saft, som nyttjas till färgning av vin och konditorivaror, vilket är alldeles olämpligt, då växten är giftig för däggdjur, samt till att färga ylle och silke violett. Drogen har prövats även som läkemedel, men inte vunnit någon betydelse. Har på SLU i Alnarp testats som medel mot sniglar med gott resultat.
Så jag skulle inte ha den i trädgården, du kanske har besök av småbarn ibland också och de kan ju smaka.
trädgårdsmia
27-07-2009, 21:06
Jo, jag har syskonbarn som kommer ibland så jag får nog inse att jag inte kan behålla min planta.SYND!!
Min vännina har små barn och trädgård med en del "skojiga" saker i.
Hennes barn får röra sig fritt i trädgården men en regel som gäller är; Stoppa inget i munnen som mamma eller pappa inte har godkänt först. Det har tydligen fungerat hela tiden. Barnen är 6 och 9 idag.
'
mvh Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.