Susalusa
Vi köpte och planterade en klematis, Dr Ruppel (klippgrupp 2), i våras. Den fick sand längst upp vid rötterna, enl plantskolans rekommendationer. Den växte på riktigt fint och det kom två blommor. Men när de vissnat, började hela plantan vissna. Nu ser den riktigt ynklig ut, och vi fattar ingenting. Jag ser ingen ohyra på bladen.

Vad är det som händer? Håller den på att dö helt? Vad kan vi göra?

Vi är nya på det här med trädgård, så det här är vår första klematis. Hoppas det finns nån där ute som kan svara på vad som händer?

Tack på förhand!

[attachment=39135:DSCN4620_copy.jpg]
[attachment=39136:DSCN4621_copy.jpg]
Bengalow
Samma problem som vi har...dom växer starkt, och så bara pang, bom, vissnar dom ner. Nästa år brukar dom komma igen, så det är att hoppas till västa vår. Dom kan vara svåra......
Finn Klematis

Hej!

Din Klematis är angripen av Phoma Clementiana syn. Ascochyra Clemantina.
Det är en svampsjukdom. Sjukdommen börjar med fläckar på de nedre bladen.
Bekämpas genom att ta bort angripna blad.
Din klematis är inte död. Klipp ner den, bränn dom bortklippta delarna.
Rötterna angrips inte,den kommer troligen nästa år.
OBS ! Klematis KLIPPGRUPP 2 är känsligast. Klippgrupp 3 angrips sällan. Klippgrupp 1
angrips nästan aldrig.
Tänk på detta vid köp.

Mvh.
Finn
Susalusa
Tack för ditt svar. Är detta vissnesjukan?

Ska jag bara ta bort angripna blad, eller klippa ner hela plantan? Det finns väl iofs inte mycket kvar som inte är angripet... :-(

Varför ska jag bränna de bortklippta delarna? Jag slänger ju de i trädgårdsavfallet, gröna kärlet.

LaPaloma
Min Warszawska Nike och The President ser ut att ha samma problem i år. Niken är det bara bladen nertill som ser bedrövliga ut hittills men Presidenten har både fula blad och vissnade blad. Jag trodde att detta berodde på att de har fått för mycket vatten i år då det har regnat så mycket. De växer ju bra och har många blommor och knoppar.
Finn Klematis
CITAT (Susalusa @ 26-07-2009, 14:45) *
Tack för ditt svar. Är detta vissnesjukan?

Ska jag bara ta bort angripna blad, eller klippa ner hela plantan? Det finns väl iofs inte mycket kvar som inte är angripet... :-(

Varför ska jag bränna de bortklippta delarna? Jag slänger ju de i trädgårdsavfallet, gröna kärlet.

Hej!

Det är en form av vissnesjukan, det finns en till. Din planta är så angripen så det är bäst
att ta bort hela. Nästa år skall Du vara uppmärksam och ta bort angripna blad direkt.
Det finns svampsporer i Din planta. För att inte föra dom vidare, bör den brännas.

Mvh.
Finn
Ps. Född och uppvuxen i Billesholm
Finn Klematis
CITAT (LaPaloma @ 26-07-2009, 16:08) *
Min Warszawska Nike och The President ser ut att ha samma problem i år. Niken är det bara bladen nertill som ser bedrövliga ut hittills men Presidenten har både fula blad och vissnade blad. Jag trodde att detta berodde på att de har fått för mycket vatten i år då det har regnat så mycket. De växer ju bra och har många blommor och knoppar.

Hej !

Waraszawska Nike är klippgrupp 3
The President är klippgrupp 2
Ingen mer Komentar.

Mvh.
Finn
Susalusa
Tack igen, Finn!

Billesholmare minsann! :-) Sambon är också född och uppvuxen där, själv är jag från Ekeby!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon