Full version: Bekära päronträd
Banne
Jag har ett spaljerat Esperens Herre, ca. 10 år gammalt, på en södervägg. Samtidigt som det nu bär frukt skjuter det kraftiga nya skott. Kan jag klippa bort dessa nu eller måste jag vänta till nästa vår. Har tidigare alltid klippt på våren.
HelenJ
Ja, både äpple- och päronträd har man av tradition alltid beskurit på vårvintern. Dels beror det på att de är avlövade då så man lättare ser var man kan klippa, dels pga att det inte fanns så mycket annat att göra i trädgården under den perioden.

Men numera har man kommit fram till att träden mår mycket bättre om man beskär dem under JAS, dvs juli, augusti, september. De har lättast att läka sårskadorna då, och man får oftast mindre antal vattenskott än vid en vinterbeskärning.

Så ja, nu är bästa tiden att klippa ditt päronträd.
Hannele
Du får mindre vattenskott om du klipper nu. Har man frukt, kan man försiktigt knippsa av grenarna ovanför frukten, då ggår kraften till frukten.
Banne
Tack för tipsen!
Nu har jag varit ute och klippt.
Hannele
hoppas du inte knipsat alla grenar, för blommor kommer på fjolårets grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon