RitRat
Vad kan det bero på att en del blomman för dagen-blad får vita inslag? Jag har sett fenomenet på ett par plantskolor, och nu har mina egna fått samma "åkomma".
Jag frågade på en plantskola, och fick till svar att de kanske lider av näringsbrist i de små krukorna. Jag var inte nöjd med det svaret. En del av de vitfläckiga bladen är helt raka och normala annars, men några har krullat sig lite, så det verkar som någon ohyra. Inga insekter eller märken efter dem syns.

Har någon annan sett detta? Jag kan lägga in en bild så småningom, om ingen vet på rak arm.
Red Top
Är det ingen som vet?

Jag har oxå råkat ut för det i år. Det hände några veckor efter att jag planterat ut dem. Vissa av bladen har vita fält. Det finns inte någon synlig ohyra och det är knappast näringsbrist. Bifogar en bild jag tog nyss.
[attachment=39372:b_006.JPG]
vanjalarsa
Jag kpte THunbergia "Svartöga". Den var grådaskig i bladfärgen. Till slut sprutade jag den mot ohyra (såg inga ). Fick för mig att det kunde vara växthusspinn... Efter inte alls länge efter sprutningen så blev det mycket bättre. NU är de gröna och fina.

Inte lika som dina vita blad men ha det i åtanke! Kan det vara att din planta varit utsatt för vädrets makter?

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Red Top
Jo, det har ju varit rätt svalt den här sommaren. Kan vara det kanske. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon