Full version: Vad är det här?
Marlene z v
[attachment=39169:Gran_1.jpg]
I dag var vi i skogen och plockade blåbär och då fick jag se dethär på en grankvist. Det ser ut som en liten kotte men den är nästan vit och växte en bit in på kvisten, lågt nere på trädet 70-80 cm från marken på en ganska stor gran. Den är hård inte alls svamplik som jag trodde först. Kan nån säga vad det är?
Piccante
ser extremt spännande ut! w00t.gif det verkar omsluta barren? har aldrig sett något sådant innan.
Marlene z v
CITAT (Markus_H @ 26-07-2009, 18:18) *
ser extremt spännande ut! w00t.gif det verkar omsluta barren? har aldrig sett något sådant innan.

Ja det omsluter barren flera barr liksom i ett knippe. Jag tyckte också att det såg spännande ut, jag hade en med mej som är mycket i skog och mark och han hade heller aldrig sett det förr. Därför hoppas jag nu att nån här ska kunna svara mej.
Lars-Olof Arvids
Visst är det spännande med galler. Detta är mindre ananasgaller, som orsakas av mindre granbarrlus (Adelges laricis). Den lägger ägg vid barrbaserna på unga skott, som förtjockas när larven suger på dem. Så bildas dessa ananaslika galler, med små hålrum i där larven fortsätter att suga näring. På sensommaren öppnar gallerna sig och bladlöss med vingar flyger ut.

Olle
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 26-07-2009, 19:58) *
Visst är det spännande med galler. Detta är mindre ananasgaller, som orsakas av mindre granbarrlus (Adelges laricis). Den lägger ägg vid barrbaserna på unga skott, som förtjockas när larven suger på dem. Så bildas dessa ananaslika galler, med små hålrum i där larven fortsätter att suga näring. På sensommaren öppnar gallerna sig och bladlöss med vingar flyger ut.

Olle

bravo.gif granbarrlus, då har man lärt sig något nytt idag med!
Marlene z v
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 26-07-2009, 18:58) *

Olle

Tack för det svaret. Jag säger som Markus då har man lärt sej nåt nytt i dag igen. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon