Full version: Kronklematis
kira
[size="4"][/size]
Hej!Köpte en Kronclematis,rea på Plantagen,blev hel förtjust i de ljusblå stora blommorna så jag tänkte inte på att kolla zonen.Gjorde det då jag väl var hemma o såg då zon 1-2.Jag bor i zon 3-4.Någon som har den här clematisen o vet ni hur lång norrut den går att odla.
Finn Klematis

Hej !

Dessa handelsnamn. Det finns ingenting som heter kronklematis. Det är ett handelsnamn
på Macropetala en sub-sektion av Atragene. Fanns det inget annat namn på Din klematis.
Beträffande härdigheten kan Du vara helt lugn. Det är inte vår zon-lista utan den Europeiska
där 1 är högsta härdighet.

Mvh.
Finn
kira
Tack!Så glad jag blev, hoppas nu att den trivs hos mig.Tycker att de borde ha lite bättre information om växter som de säljer.Man blir så förvånad då det står zon 1-2 .Låter bli att köpa på grund av det o tänker "varför har de dem här då ".
Står såhär på lappen:
Clematis macropetala=Kronclematis
härdighet zon 1-2
blommning maj-juni
höjd 2-3 m
sol eller halvskugga.

Köpte även en italiensk clematis =Clematis vitalba
zon 1-5
Vet du vad 5 står för då.
Finn Klematis
CITAT (kira @ 27-07-2009, 09:06) *
Tack!Så glad jag blev, hoppas nu att den trivs hos mig.Tycker att de borde ha lite bättre information om växter som de säljer.Man blir så förvånad då det står zon 1-2 .Låter bli att köpa på grund av det o tänker "varför har de dem här då ".
Står såhär på lappen:
Clematis macropetala=Kronclematis
härdighet zon 1-2
blommning maj-juni
höjd 2-3 m
sol eller halvskugga.

Köpte även en italiensk clematis =Clematis vitalba
zon 1-5
Vet du vad 5 står för då.

Hej!

Står det vitalba? Då är det fel. Det är Viticella som brukar kallas italiensk klematis.
Här verkar det vara svensk zonangivning.
Felet är att det inte finns en gemensam zon lista.
Men sämre information än den som står på Dina lappar går inte att få.
Jag har inte någon aning om vilken sort Du köpt.
Obs. Min bedömning om zonerna beror på om det är dom klematis som är angivet på lappen.
När det gäller Plantagen skall man inte ta något för givet.

Mvh.
Finn
kira
Står Vitalba på lappen.Plantagen öppnade här i våras så jag har inte handlat där så mycket.Tror inte personalen vet så om plantorna.Undrar förstås vad jag har fått.Den står i krukan ännu o blommar inte.På lappen som medföljer ser det ut som om den redan blommat färdigt.Ulliga tussar överallt.
Har en clematis ,som jag köpte för ett år sen,den heter Viticella Rubra får man antaga att den är en sk.italiensk clematis.
Har även Clematis Rouge cardinal samt Madame Le Coultre.Den förra röd som namnet antyder den sistnämnda vit.
Ja,det har blivit några stycken o fler lär det bli........
Tack för att du svarat mig. rose.gif
lena uppsala
Clematis macropetala kallas också för kronclematis. Om den är blå,så finns Exima,som är ljust blåviolett zon V,samt GeorgE,som blir blåviolett något fyllda zon V,så härdig är den nog i alla fall.
Gillan
George E, ser ut så här och är en mycket tacksam clematis som blommar rikligt från tidig vår och ända tills frosten kommer och tar den sent på hösten

[attachment=39318:Blommor_...04__ODLA.jpg]
kira
[attachment=39322:Bild0202.jpg]Min Kronclematis Macropetal ser ut såhär,tog ett foto från lappen som medföljer så bilden är inte så klar o tydlig.
Ezereht
Kanske är en george e då, lappen kan ju ha lite blekta färger? Dom var ju lite lika i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon