Full version: Sticklingar av Nerium
irenep
Har precis kommit hem från sydeuropa och har med mig 5-6 sticklingar som jag tagit från Nerium-buskar av olika färg.

Skulle behöva hjälp med bästa sättet att plantera sticklingarna. Vilken jord, och ska jag sätta dom i vatten för att få rötter först m m.

Alla råd mottages tacksamt confused.gif

Irene
AnneMysan
Min erfarenhet är att det är ganska lätt att få Nerium att rota sig. Du kan antingen sätta dom i vatten eller plantera direkt i såjord. Själv har jag oftast bara stuckit ner mina sticklingar i en kruka med vanlig jord, och av ca 10 st har iaf minst 8 rotat sig. Har 3 stora krukor med Nerium-TRÄD och en väldig massa mindre modeller. Vet inte om det skillnad att sätta dom tidigt på våren.
Alexander-VG-zon3
så här gör jag - sätter dom direkt i lucker och luftig jord i ett varmt och ljust läge inne eller i växthus. håller dom lätt fuktiga. bästa tiden är nog under tidig vår inne. men det går nu också det är bra om dom ges extra ljus under hösten-vintern. viktigt att dom är klippa rätt också så dom inte ruttnar. nedersta delen ska avslutas med en nod, bladveck.
irenep
Tack för era svar, det låter som att det bara är att plantera och hoppas på det bästa rolleyes.gif

//Irene
Citrona
Jag brukar sätta mina i vatten. De får rötter inom en-två månader. var i Italien i juni, tog ett 30-tal sticklingar varav jag nu har fått rötter på 6-7 st. Tyvärr inte på de gula, tog bara två sådana och ingen har fått rötter än. De korallfärgade verkar enklast att rota. Jag satte några i torvbriketter, men alla vissnade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon