esters-tradgard
Undrar vilka fyra rugosor som är era favoriter? Jag funderar på utformningen av nästa års rosenpergola projekt och vill där ha fyra rugosor.
Christina i Taxinge~
Oooo, vilken fråga! Det är som att svara på "vilket av dina barn tycker du bäst om?"
Omöjligt!

Men eftersom de (rugosorna) är mina favoriter så måste jag försöka smile.gif

Utan inbördes rangordning och just för stunden är dessa favoriter

- 'Will Alderman' - blir ca 140cm, växer "runt" och blommar rikligt med rosa blommor som doftar!

- 'Hansa' - doftbomb!! Dubbla karminröda blommor och alla parkeringsplatsers utsmyckning. naughty.gif

- 'Schneekoppe' - doftar mycket gott, blir ca 160cm hög, växer "runt" och propert, blommar med gråvita blommor. Orginellt!

- 'Scabrosa' - ceriselilarosa stora enkla blommor, doftar. Får jättestora nypon som är en ren prydnad! Kan bli uppåt 150cm, min håller sig på blygsamma metern ungefär

Sen MÅSTE jag bara nämna en ros som jag inte minns om den platsar bland rugosorna - det är en s k kanadensisk ros, 'Mrs Anthony Waterer'.
Den måste man ha!!!

Imorgon kanske jag har fyra nya favoriter...... naughty.gif
Stiffe
Roserai de l'Hay & Louise Bugnet
/S
Ezereht
Mmm jag kan inte så många rugosor, men måste hålla med om att Louise är väldigt fin. Hansa doftar verkligen underbart, men jag är ganska less den för den är så vanlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon