Irene_L
I våras sådde jag en massa petunior. Många planterade jag i min amplar som hänger på altanen. Jag tänkte ni skulle få se lite bilder.
[attachment=39188:altanblom_26_juli.jpg]

[attachment=39187:altanpetun.jpg]

En bild innefrån altanen:
[attachment=39186:altanpetunior.jpg]

En närbild på den stora ampeln:
[attachment=39185:altanampel_stor.jpg]

I oket som jag har i det gamla körsbärsträdet hänger det två amplar med sådda petunior och penséer:
[attachment=39184:okpetunior.jpg]

Jag är riktigt stolt över mina petunior i år! blush.gif

En bild på lite håll:
[attachment=39190:altanblom.jpg]
blomkronan
w00t.gif Waho! dom var hur finna som helst... Nu har du sagt A nu får du säga B...
Jag vill oxå HA.... hur i hela friden har du gjort för att få sååååååååååå fina planter tummenupp.gif

Berätta steg för steg...
Lady Hamilton
Ja vad fina petunior du har särskilt den röd/rosa med vit mitt 4:e bilden. Vilken sort är det? den skulle jag nog gärna vilja så nästa år
wibemo
Yes!!! Nästa vår ska jag försöka mej på petunior. verkar hur kul som helst att blanda färger o.s.v. Har en kruka nu som är "toppar" från en röd och en blå million bells Ganska häftig, men inte så stor för sniglarna kalasade upp första försöket
diva&hero
Jättefint!!! tummenupp.gif
Irene_L
thanks.gif

Ladyn...jag vet inte vad den heter. Jag köpte petunior förra året och sen tog jag frön från dom och dom blev precis lika dom som jag köpte förra året.

Blomkronan....jag sådde mina petunior i februari, täckte inte fröna. Sen fick dom stå under lysrör. Sen när dom grott och växt en del bredskolade jag dom (jag hade så fullt under lysrören så dom kunde inte planteras en och en)Sen när dom växt upp en del toppade jag en del. Ja sen växte och växte dom....hihi.
När jag planterade ut dom i amplarna blandade jag planteringsjord med ko-på-påsejord. Jag satte rätt tätt i amplarna för jag hade så många småplantor. Sen har dom fått vatten och gödsel...jag brukar ha flytande blå korn men det fanns inte så nu har dom fått något som skulle vara likt det.
Sussie F-Flower
Ojojoj.... Man blir stum av beundran, Iréne!!! smiley_small_hug.gif

SÅÅÅ vackert! Är det vanliga petunior som blivit hängpetunior???

Får du någon frökapsel kvar av den cerice-röda petunian på fjärde bilden längst ner, så ställer jag mig i kö att få köpa en kapsel... wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (Sussie F-Flower @ 26-07-2009, 22:48) *
Får du någon frökapsel kvar av den cerice-röda petunian på fjärde bilden längst ner, så ställer jag mig i kö att få köpa en kapsel... wub.gif

STOPP där! [attachment=39208:a026.gif] Sussie ........jag var först rtfm.gif ............. biggrin.gif
Irene_L
Hihi...jag ska samla frön till er båda tummenupp.gif

( Ev har jag något kvar från förra året men det vet jag inte ...får kolla upp det bland mina fröer)
Sussie F-Flower
CITAT (Lady Hamilton @ 26-07-2009, 23:09) *
STOPP där! [attachment=39208:a026.gif] Sussie ........jag var först rtfm.gif ............. biggrin.gif

Hihihi... laugh.gif Du är rolig du.... kompiskram.gif
Ja, jag såg att du hade hunnit fått in ditt inlägg före... giggle.gif -Självklart står du först på tur....

(Fast när jag började att skriva så hade inget annat inlägg kommit in. Min son, 15, ringde , å han har lite kärleksbekymmer... så jag blev lite "försenad" blush.gif )
blomkronan
CITAT (Irene_L @ 26-07-2009, 22:46) *
Blomkronan....jag sådde mina petunior i februari.....

tummenupp.gif nu vet jag... jag sådde i våras men mina torka -cry-.gif hade satt dom en och en... nästa år blir det breddskolning... det blir nog direkt i hängampeln och mycke gödning...
Sussie F-Flower
Hahaha, NU först såg jag geväret!!!!
Håll dig du till dina grävlingar annars tar jag licensen ifrån dig.... laugh.gif

edit: stavfel!
Lady Hamilton
CITAT (Sussie F-Flower @ 26-07-2009, 23:20) *
Hahaha, NU först såg jag geväret!!!!
Håll dig du till dina grävlingar annars tar jag licensen ifrån dig.... laugh.gif

edit: stavfel!

Finns inga grävlingar kvar, bara ammunitionen angel_not.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Lady Hamilton @ 26-07-2009, 23:26) *
Ok kompis kompiskram.gif du är ursäktad giggle.gif Naturligtvis måste man ta itu med sönernas kärleks beymmer först giggle.gif

Finns inga grävlingar kvar, bara ammunitionen angel_not.gif

Tack-tack, snälla du! kompiskram.gif

(P.s. Att du skulle ta ett "Romerskt nack-grepp" trodde jag bara var ett påhitt, men du gjorde det alltså... -Grattis! Det är ju naturligtvis därför du har patronerna kvar... whistling.gif biggrin.gif . Strong kvinna...)
Helen i Piteå Zon 5
wow, vilken enormt vacker blomprakt! Superfint! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon