Full version: idegran sticklingar
katah
Jag har för första gången tagit sticklingar av idegran, bara för att testa om det fungerar smile.gif

Förut har jag tagit sticklingar av buxbom och lyckats, så visst hoppas jag .

Mina sticklingar är lite av olika slag, vissa med den bruna stammen med, några med en stamklack med, och några mest färska toppskott.

Sonen klippte granen igår och då hade jag ingen aning om att jag ville ta sticklingar;), så jag valde några från påsen som jag ansåg vara möjligtvis livsdugliga.

De placerades i sandblandat jord, men nu undrar jag om jag ska ha dom ute som buxbommen under vintern, eller inne under en plastpåse ?
Erland
Jag brukar ha mina sticklingar i kruka och plastpåse ute mot norrväggen.
katah
Rotar dom före vintern ?
Ska man ha påsen på dom över vintern om dom utvecklar rötter efter vintern ??
KURT
Söker man på nätet, så verkar det inte vara så enkelt att rota idegranssticklingar. De flesta verkar rekommendera att ta sticklingar på senhösten, när den gått i vila:

http://www.ubcbotanicalgarden.org/forums/s...ead.php?t=15223
http://iubio.bio.indiana.edu:7131/bionet/m...rch/019962.html
katah
Då kan jag göra ett höstförsök också.
men jag tjatar ändå om var dom rackarna ska placeras NU smile.gif
Ska de till norrsidan av garaget med en plasthuva på eller inte ?
mojan
Från min idegran dyker det upp självsådda plantor. Jag förmodar att det är bären som bildar dessa nya plantor (det är väl naturens mening med ett bär).
Jag brukar rycka upp dem men jag kanske skulle dela med mig istället?
katah
CITAT (katah @ 27-07-2009, 20:20) *
Då kan jag göra ett höstförsök också.
men jag tjatar ändå om var dom rackarna ska placeras NU smile.gif
Ska de till norrsidan av garaget med en plasthuva på eller inte ?

tjatar vidare...
KURT
Vintertid behövs ingen plast, de förlorar inte så mycket vätska. Skugga är dock bra, och framförallt mycket väldränerad jord. Man kan blanda med 2/3 sand, och sätta dem i nedgrävda krukor, så hålls de fuktiga av den omgivande marken.
katah
Tjatar.. .skulle dom må bra att ha en plastpåse på sig nu innan vintern ?

Jag har kanske inte så mycket sand på mina krukor men hälften i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon