Skanstull
Hej!

Vi har just flyttat in i ett hus och är lite nyfikna på vad som finns i vår trädgård.

På bild #1 ska det vara en 'Lill Lindfors' - den är helt fantastisk och den vackraste växten i trädgården.

Bild #2 och #3 är vad säljarna säger en 'äkta engelsk ros' - någon som kan identifiera den? Den blommar rätt fint med ganska många blommor.

Bild #4 visar en ros som är ganska liten och har endast ett par blommor.

Bild #5 är en stackars bortglömd ros som står i ett eländigt igenvuxet hörn av trädgården. Den ser ut som den håller på att tas över av ett vildskott!
Erika i Sandviken
Den "äkta" engelska rosen skulle kunna vara Graham Thomas
[attachment=39196:Graham_Thomas.JPG]

den stackars lilla gula tror jag är en Friesia, doftar den ?
[attachment=39198:100_0279.JPG]

[attachment=39199:100_0402.JPG]

Den sista är jag däremot osäker på,men det kan ju vara en
Ingrid Bergman,men kortet är tagit på så långt håll.

Du berättar inget om dofter,vilken zon ni bor i (rosorna lever i)
Då blir det lättare att identifiera och gallra bort.
Skanstull
Tack för svaret!

Vi bor i södra Stockholm, så det borde vara zon tre eller gränsen mellan zon två och tre.

Både den 'engelsk rosen' och den andra gula rosen doftar ganska mycket (tycker jag, men jag har lite dålig koll på 'hur mycket som är mycket')!
Christina i Taxinge~
Den "äkta engelska" (en Austinros mao) tycker jag påminner om 'The Pilgrim' eftersom den bleknar mot vitt.
Men jag har varken 'The Pilgrim' eller 'Graham Thomas' så jag vet inte säkert....

'Friesia' har Erika identifierat.
Rosen i "bortglömda hörnet" tycker jag ni ska rädda från ogräs och dålig jord med det snaraste! Kan den blomma så pass under nuvarande omständigheter, tänk vad den skulle kunna bjuda på med lite omvårdnad! wub.gif

Erika i Sandviken
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 26-07-2009, 22:57) *
Den "äkta engelska" (en Austinros mao) tycker jag påminner om 'The Pilgrim' eftersom den bleknar mot vitt.
Men jag har varken 'The Pilgrim' eller 'Graham Thomas' så jag vet inte säkert....

'Friesia' har Erika identifierat.
Rosen i "bortglömda hörnet" tycker jag ni ska rädda från ogräs och dålig jord med det snaraste! Kan den blomma så pass under nuvarande omständigheter, tänk vad den skulle kunna bjuda på med lite omvårdnad! wub.gif

Mmmm ,det är sant Christina den påminner mycket om The Pilgrim.Även om den säkert inte visar sitt "rätta jag" pga av både näringsbrist och dåliga växtförhållanden.

Ta upp dem och gräv om landen (gräv ur minst 50-60cm) och ha i ny frisk jord (koskit på påse),gärna hästskit också om du kan få tag i det då det innehåller Tricodermer.Ge dem mycket vatten vid omplanteringen.
Och du ska se att dom där rosorna ger allt fram till frosten tar dem.
I vår klipper du ner dem,när björken har "musöron",lämna ca20cm kvar.Hur du klipper kan du söka om på sidan här.Finns bra bilder att titta på.
Genom att du klipper dem så hjälper du dem att ge flera grenar och bli vidare.

Är det dom vi tror ,har du tre kanon rosor .
Skanstull
Tack för svaren! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon