|
legion6
27-07-2009, 01:33
Jag har hört att de vattendrag som rinner in från främst arabiskt håll innehåller gifter så allvarligt att myndigheterna i Israel förbjuder israelerna att bevattna grödor från nämnda vatten. Jag tror att araberna började en gång med att kissa i vattendragen in till Israel,men att det sen gått över till hat av stora mått.Jag kan tänka mig att hatet kan få folk att tänka ut vad är det värsta vi kan slänga i.Vad kan det värsta vara och vad kan de växter som får bevattnas, typ olika träd.ta upp i sina frukter som vi sen får i oss eller är det inget att oroa sig för.Peter
Huggorm
27-07-2009, 02:15
Japp som sagt, gifterna hamnar i grödorna, och sedan får man dom i sig.
Vatten är allvarliga saker i mellanöstern där det är så torrt. Det förvånar mig inte att dom förgiftar det, bättre sätt att jävlas är nog svårt att komma på
Myosotis
27-07-2009, 08:39
Det hade jag inte hört, men det är ju verkligen ett smart sätt. Att man kan tänka ut så grymma saker!
Piccante
27-07-2009, 11:40
CITAT (legion6 @ 27-07-2009, 02:33)  Jag har hört att de vattendrag som rinner in från främst arabiskt håll innehåller gifter så allvarligt att myndigheterna i Israel förbjuder israelerna att bevattna grödor från nämnda vatten. Jag tror att araberna började en gång med att kissa i vattendragen in till Israel,men att det sen gått över till hat av stora mått.Jag kan tänka mig att hatet kan få folk att tänka ut vad är det värsta vi kan slänga i.Vad kan det värsta vara och vad kan de växter som får bevattnas, typ olika träd.ta upp i sina frukter som vi sen får i oss eller är det inget att oroa sig för.Peter Låter mest som en skröna. Majoriteten av palestinier lever med svår vattenbrist och kommer inte åt några vattenkällor alls då de stora vattendragen på Västbanken är helt kontrollerade av Israel vilket är beroende av att leda om vatten från västbanken till Israel. Om vattnet är förgiftat så är det troligare att det sker pga av Israel illegalt dumpar farligt avfall på soptippar på ockuperat område.
Huggorm
27-07-2009, 11:56
CITAT (Markus_H @ 27-07-2009, 12:40)  Låter mest som en skröna. Majoriteten av palestinier lever med svår vattenbrist och kommer inte åt några vattenkällor alls då de stora vattendragen på Västbanken är helt kontrollerade av Israel vilket är beroende av att leda om vatten från västbanken till Israel. Om vattnet är förgiftat så är det troligare att det sker pga av Israel illegalt dumpar farligt avfall på soptippar på ockuperat område. Det står inte att det var just palestinierna som gjorde det. Jag vet inte hur vattendragen i mellanöstern går, men det kanske rinner in i Israel från Egypten, Jordanien eller Syrien? Så vitt jag vet har Israel fiender i samtliga sina grannländer
Piccante
27-07-2009, 12:21
CITAT (Huggorm @ 27-07-2009, 12:56)  Det står inte att det var just palestinierna som gjorde det. Jag vet inte hur vattendragen i mellanöstern går, men det kanske rinner in i Israel från Egypten, Jordanien eller Syrien? Så vitt jag vet har Israel fiender i samtliga sina grannländer Israel har fred med Egypten och Jordanien sedan 70-talet och genom Sinaiöknen rinner inga vattendrag in i Israel. I Syriska Golanhöjderna rinner Jordanfloden upp men Golan är ockuperat av Israel sedan 1974. Jag tror inte folk medvetet förgiftar vatten i en del av världen där vattenbristen är som mest akut?
Huggorm
27-07-2009, 12:49
CITAT (Markus_H @ 27-07-2009, 13:21)  Jag tror inte folk medvetet förgiftar vatten i en del av världen där vattenbristen är som mest akut? Du har för höga tankar om mänskligheten...
CITAT (Huggorm @ 27-07-2009, 12:56)  Det står inte att det var just palestinierna som gjorde det. Jag vet inte hur vattendragen i mellanöstern går, men det kanske rinner in i Israel från Egypten, Jordanien eller Syrien? Så vitt jag vet har Israel fiender i samtliga sina grannländer Var har du läst det i för tidning?
Meriona
27-07-2009, 13:18
Låter mycket konstigt må jag säga, det enda man hört talas om är att vissa vattendrag i området (inte bara Israel) är olämpliga som dricksvatten pga att JORDBRUKET förorenat dem, inte några illvilla araber, utan de inhemska jordbrukarna själva, genom övergödning, bekämpningsmedel och liknande. Just nu hittar jag inte sidan där NG skrev om detta, men HÄRkan man också läsa om vatten i Israel.
Huggorm
27-07-2009, 13:34
CITAT (Rihane @ 27-07-2009, 13:59)  Var har du läst det i för tidning? Läst vad? Att Israel har fiender i samtliga grannländer är allmänt känt. Kanske inte på officiell nivå, men bland den muslimska befolkningen finns mycket hat mot de israeliska judarna efter vad dom gjort med sina muslimska palestinier. Och jag antar att det är privatpersoner som eventuellt hällt gift i vattnet, det är knappast regeringsstött. Om det ens har skett i verkligheten vill säga. Eller om du undrade vart det står om förgiftningen så var det trådens startinlägg jag menade. Där står ingenting om vilka araber som skulle vara de skyldiga, bara att det var araber.
CITAT (Huggorm @ 27-07-2009, 14:34)  Läst vad? Att Israel har fiender i samtliga grannländer är allmänt känt. Kanske inte på officiell nivå, men bland den muslimska befolkningen finns mycket hat mot de israeliska judarna efter vad dom gjort med sina muslimska palestinier. Och jag antar att det är privatpersoner som eventuellt hällt gift i vattnet, det är knappast regeringsstött. Om det ens har skett i verkligheten vill säga.
Eller om du undrade vart det står om förgiftningen så var det trådens startinlägg jag menade. Där står ingenting om vilka araber som skulle vara de skyldiga, bara att det var araber. Jo men startinlägget hade "hört" det hela. Fick intrycket att du åtminstone hade läst det någonstans. Därför frågade jag dig istället för någon som bara hade "hört" det hela. Missförstod dig. Ber om ursäkt för det. Sedan att någon medvetet har hällt gifter i vattnet är spekulationer startade av tåtskaparen
Huggorm
27-07-2009, 18:27
Ja, något slags källa borde man nog backa upp ett såpass kontroversiellt uttalande med
således ytterligare en anledning till bojkott av israeliskt frukt o grönt!
Huggorm
27-07-2009, 18:59
CITAT (gunvor @ 27-07-2009, 19:34)  således ytterligare en anledning till bojkott av israeliskt frukt o grönt! Tänkte för ett ögonblick att du misstagit förövare och offer, men nu fattar jag att det är för att det eventuellt kan finnas gifter i grönsakerna
Meriona
27-07-2009, 19:27
CITAT (Huggorm @ 27-07-2009, 19:27)  Ja, något slags källa borde man nog backa upp ett såpass kontroversiellt uttalande med Håller med.....
Madicken
27-07-2009, 21:29
Vad är pointen med den här tråden? Att sprida hatet? Skriver man nåt sånt ska man nog ha nån sorts pålitlig källa som backup!
CITAT (Huggorm @ 27-07-2009, 19:59)  Tänkte för ett ögonblick att du misstagit förövare och offer, men nu fattar jag att det är för att det eventuellt kan finnas gifter i grönsakerna Nej det är ett väl genomtänkt politiskt ställningstagande!
Lars-Olof Arvids
28-07-2009, 09:49
Säkert finns det anledningar att bojkotta Israel, men att araberna påstås förgifta deras vatten tycker jag låter som en ganska märklig anledning om det inte är gifterna man är rädd för.
Olle
Huggorm
28-07-2009, 09:55
Man kanske skall bojkotta israeliska varor för att israelerna är så elaka att grannländerna tvingas tömma gift i deras vatten?
Personligen tar jag inte ställning för någon part i konflikten. Båda har visat sig sakna all vilja att lösa problemen, och därmed kan dom fortsätta dräpa varandra så mycket dom vill. Folket har röstat fram krigsivrare, så då är väll strider det man vill ha.
legion6
29-07-2009, 01:13
Hej!Jag tar ingen part vad som var min tanke är att de Israeliska myndigheterna förbjuder bevattning fr. floder till grödor sallad kål jordgubbar osv men tillåter bevattning till träd osv.Kan inte gifter ta sig in i äpple päron osv.Detta såg jag på tv för 3 månader sen en vanlig dokumentär i 2an kommer ej ihåg exakt!Kan det inte vara så att man vänjer sig mot gifter precis som råttorna gör.Peter
legion6
03-08-2009, 00:49
Hej alla glada!Den kanske inte är riktigt färdig än.Vill först säga att bojkotta straffar nästan alltid fel.Jag var nog mer ute efter vad växter med rikligt innehåll av gifter kan innebära i magen tar vi upp knepigheter o lagrar det i,,,,,,,,Tänker främst på vad vi gör i Sverige.Vi spolar ner väldigt mkt i toan mkt kommer från tabletter som vi kissar ut detta ska sen bli till rötslam med kanske upp till 10 000 olika kemikalier som sprids på VÅRA åkrar.Vi käkar ju detta sen o jag undrar kan detta skada el. kan ngt bra komma tex att skägget slutar växa*ler*.Det känns bra att det finns folk på forumet som vet mkt men en som har 350 bakteriestammar o en som har 1100 där sker olika, kan ngn utveckla det.Peter knepigt
Aqvakul
05-08-2009, 13:31
Tyvärr tycks man i Israel ha drabbats av någon form av kollektiv paranoia - med detta som grund kan man sen behandla palestinierna hur illa som helst...
med anledning av det senaste dagarnas debatt om AB-artikel
Varför obducerar man folk som dött av skottskador i strid?
Får man aldrig kritisera Israel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|