LaPaloma
Jag har ett kallväxthus och tänkte förvara lite uteplantor (clematis, lavendel, uppstammad syrén) som står i kruka i detta under vintern. Men ska jag vattna dessa plantor då? Om jag ska vattna - hur mycket? Vattna sparsamt - vad innebär det? Ska jag ändå skydda med matta/bubbelplast eller annat?

Jag har en vindruva (Spulga) i växthuset som är nergrävd i marken - eller rättare sagt den är i kruka nu med öppen botten så att rötterna kan söka sig ut. Ska jag skydda, vattna den på något speciellt sätt? Den jag planterade ifjol (Sukribe) överlevde inte vintern därinne däremot gjorde Zilgan det som är planterad ute.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gräver ut någon av jordbäddarna i växthuset så det blir ett dike och ställer ner krukorna där och häller jord runt som lite isolering (man ska ju byta ut jorden med jämna mellanrum så det blir ju automatiskt när jag gräver diket). Det enda jag skyddar mina växter med är att jag brukar skyffla in snö när det kommer någon, springa runt med vattenkanna gör jag ej växterna dricker ju ingenting när de inte har blad. +När vårvintersolen kommer ser jag till att ha öppet lite vid dörren det är lätt att växterna torkar ifall det blir varmt medans de är frusna så det är bra att försöka hålla temperaturen nere + om de grönskar för tidigt dör de lättare ifall det kommer en period med kyla.
LaPaloma
Jag har tyvärr ingen jordbädd i växthuset utan jag odlar i hinkar. Men det borde ju gå att förvara växter utan jordbädd. Hur mycket bör man skydda då?
Malin_MeL
om man virar bubbelplast runt krukorna så isolerar ju det på samma vis så det borde funka.
sitter själv och funderar på hur jag ska vinterförvara mina växter.
jag tänkte även skaffa frigolitblock att ställa krukorna på
Eva 33c
Det beror lite på var man bor också. Jag bor i zon 5, och här är övervintring i kallväxthus det hittills sämsta jag provat. Anledningen är att när solen kommer fram i februari-mars blir det väldigt stora temperatur skillnader mellan dag och natt. Solen kan värma upp huset (trots fönsteröppnare) rejält när den lyser, men när den gått ner återgår växthuset till samma temperatur som ute. Vilket kan vara många minusgrader (10-20 är fortfarande fullt möjligt under denna tid) Dessutom är ju nätterna ganska långa fortfarande här. Skulle man kunna ha en fläkt som höll huset mer eller mindre frostfritt så skulle det nog gå bra, men det är knappast ekonomiskt försvarbart för mig. Men du kanske bor bättre till : )
LaPaloma
Hmm... jag bor i zon 5 också och det du säger stämmer ju. Hur vinterförvarar du dina växter? Att sätta igång värmefläkten är inte att tänka! Det blir ju bara att elda för kråkorna smile.gif . Får nog fundera vidare.

Jag har ju ett uteförråd som inte är uppvärmt och håller kanske som lägst -5 grader men då är det mycket lite ljus därinne och det är väl inte bra heller? Eller är det ett alternativ att tänka på?

Vad är det egentligen som de känsliga växterna mår sämst av, kyla eller att det regnar och fryser till på dem i krukorna?
Alexander-VG-zon3
CITAT (LaPaloma @ 27-07-2009, 11:36) *
Jag har ju ett uteförråd som inte är uppvärmt och håller kanske som lägst -5 grader men då är det mycket lite ljus därinne och det är väl inte bra heller? Eller är det ett alternativ att tänka på?

Vad är det egentligen som de känsliga växterna mår sämst av, kyla eller att det regnar och fryser till på dem i krukorna?

det hade funkat bra det alt, är dom utan blad behövs inget ljus. i kruka är dom känsliga för mycket regn och varierande temp. växterna dör sällan av kyla i krukan (om det nu är härdiga växter) dom tål att det fryser hårt om rötterna även i kruka.

men dom dör oftast av att rötterna, stammarna ruttnar i krukan. eller att det blir jätte varmt på dagen och väldigt kallt på nätterna (dom kan vakna tidigare om dom står i kruka) och när det blir kallt fryser dom ihjäl.

samma som Eva skrev. för städsegröna växter kan dom istället tjäletorka eller torka ut av att man inte vattnar.

därför kan det vara bra att antigen gräva ner dom eller skydda dom. för då tål dom påfrestningarna bättre.
Eva 33c
Jag har en jordkällare under huset som jag faktiskt har övervintrat en del växter i, som änglatrumpeter och frilandshibiskusar, icke härdiga rosor och dahliaknölar mm. Temperaturen går inte under noll, men det är alldeles mörkt. Sen tar jag fram växterna när jag sätter igång växthuset 1 april, då håller jag frostfritt där. Största hotet i jordkällaren är mössen...
Alexander-VG-zon3
är det tillräckligt svalt så behövs inget ljus heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon