Full version: Guldfisk bebisar
MayaLisa
I förrgår satt jag och åt frukost på bryggan dinglandes med bena över kanten , badandes fötter... Plötsligt får jag se en liten firre på ca 2,5 cm...tittade runt och hittade flera stycken =D...Det är ännu svårt att bedömma hur många de är. Kan nån som varit med om detta upplysa mig om hur lång tid det tar innan de bekänner färg så att säga ...
MariaS
CITAT (MayaLisa @ 27-07-2009, 09:38) *
I förrgår satt jag och åt frukost på bryggan dinglandes med bena över kanten , badandes fötter... Plötsligt får jag se en liten firre på ca 2,5 cm...tittade runt och hittade flera stycken =D...Det är ännu svårt att bedömma hur många de är. Kan nån som varit med om detta upplysa mig om hur lång tid det tar innan de bekänner färg så att säga ...

Men... har du missat nykläckta stadiet? giggle.gif 2,5cm, då är de nog i alla fall drygt en månad gamla. Vissa av dem kan börja färga ut redan i höst, medans vissa kan ta upp till två år, eller aldrig.

Jag har en som är sex år gammal, som fortfarande inte färgat ut.
MayaLisa
Om jag har förstått rätt så blir det inte färg på alla...Jag har tre stora (som jag inte vet hur gamla de är) som är grå-bruna. Men jag hoppas att avkomman kan få färg ändå. Helst tre färgade då förstås.
Alexander-VG-zon3
är dom gråa och grå/bruna så är det en vildform har jag för mig.

CITAT (MariaS @ 27-07-2009, 13:12) *
Jag har en som är sex år gammal, som fortfarande inte färgat ut.

då är det kanske en vildform. att inte färga ut på 6år låter väldigt onormalt.

CITAT (MayaLisa @ 27-07-2009, 09:38) *
I förrgår satt jag och åt frukost på bryggan dinglandes med bena över kanten , badandes fötter... Plötsligt får jag se en liten firre på ca 2,5 cm

GRATTIS till ynglen bravo.gif
peno
Har också blivit med yngel. Såg först en, sedan en till och nu när de växt till sig lite så ser jag massor. Kanske 50? Så kul! Några har antydningar till röd färg. Om de nya ynglar av sig nästa år i samma takt så har jag flera hundra.. Och året därefter flera tusen. Vad har jag gett mig in på?
lenaandersson
CITAT (peno @ 11-08-2009, 18:09) *
Har också blivit med yngel. Såg först en, sedan en till och nu när de växt till sig lite så ser jag massor. Kanske 50? Så kul! Några har antydningar till röd färg. Om de nya ynglar av sig nästa år i samma takt så har jag flera hundra.. Och året därefter flera tusen. Vad har jag gett mig in på?

Det var precis så jag hade det förut, när jag hade guldfiskar i min dam. sen så tog jag upp så många jag kunde och skänkte dom till en fisk affär. Nu kör jag dam utan fisk (fisk soppa) och så slipper man grumligt vatten det är ändå bäst tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon