Full version: Ringblommor
Myosotis
Nu blommar ringblommorna för fullt och blombladen lär ju vara så nyttiga att äta, jag brukar ha dem i sallad eller klippa lite över mackan. Kan man inte skörda nu för att äta dem hela året? Torka? Frysa in? Eller försvinner nyttigheterna då?
Daggmasken
Gissningsvis, som alla andra grönsaker, så förlorar man vitaminer vid lagring men frysning är nog det bästa alternativet. Gurkörtsblommor har jag fryst de senaste åren med gott resultat - de är så vackert blå att dekorera med :-) Se bara till att de inte är fuktiga annars blir det en hård kaka...
smajlizz
Det går bra att torka bladen och tillsätta i te tillexempel! smile.gif
Myosotis
CITAT (Daggmasken @ 27-07-2009, 11:49) *
Gissningsvis, som alla andra grönsaker, så förlorar man vitaminer vid lagring men frysning är nog det bästa alternativet. Gurkörtsblommor har jag fryst de senaste åren med gott resultat - de är så vackert blå att dekorera med :-) Se bara till att de inte är fuktiga annars blir det en hård kaka...

Man får styckfrysa dem kanske och sedan hälla ihop. Känns ju rätt omständligt om man inte vet säkert att resultatet ens blir nyttigt. Vad var det det hette igen? Det är ju samma som finns i mörka bär, t.ex. svarta vinbär och som de har kommit fram till är så nyttigt.

CITAT (smajlizz @ 27-07-2009, 20:43) *
Det går bra att torka bladen och tillsätta i te tillexempel! smile.gif

Vad händer med nyttigheterna vid torkning/kokning då? Vad har ringblommete för egenskaper?
Daggmasken
Vissa vitaminer oxiderar ("rostar") och blir då inaktiva och andra bryts sönder av hög temperatur / ändrat pH-värde, alkohol, ljus (UV-strålning) etc. Vid hög värme sker alla kemiska processer fortare. Andra är mer stabila men generellt bör grönsaker och frukt "processas" så lite som möjligt. Frysning är dock ofta det snällaste.
/ Ulf (Diverse kurser i bl.a Biokemi ;-) )
Pote2illa
Jag torkar kronbladen. Använder till vetebrödsbak. Bullarna får gul färg och man kan bjuda dom som inte tycker om saffran. Bra också till risrätter. biggrin.gif
smajlizz
Enligt en bok i örtmedicin som jag har så ska ringblomma ha följande egenskaper:
stärker immunförsvaret, löser upp lymfstockning, antiseptisk, blodstillande, anti-inflammatorisk, svampdödande, läkande och upplyftande. smile.gif Teet kan vara bra att dricka vid förkylning t.ex.
Myosotis
Tack för alla svar! Igår bakade jag ringblommescones. Vitaminerna kanske förstörs vid uppvärmningen också, men man hoppas ju att det blir lite kvar. Om teet har så många bra egenskaper förstör ju inte värmen allt. Jag tror jag ska testa att frysa in och torka lite blommor i alla fall. yes.gif
Myosotis
Inga fler tips? Ingen som vet om/hur länge det nyttiga finns kvar vid frysning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon