brollafjolla
27-07-2009, 10:26
Hjälp!!
Hur får jag bort alla äckliga banan flugor. Har absolut ingen frukt el grönt el annan "mat" ute i köket. Har ställt in precis ALLT i kylen men blir ändå inte av med dom!
Vet att man kan köpa köttätande växter men jag vill ha andra tips!!
Tacksam för svar!!!
Insektsspray funkar bra, kanske inte det allra trevligaste, men är man desperat då är det en bra utväg!
Lite glas med vinäger och saft funkar. De drar sig till saften och vinägern har tagit bort ytspänningen i vattnet så de drunknar :0)!!
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2009, 10:55
Om det är bananflugor/fruktflugor som dras mot grönsaker och frukt (ej de små flugor som surrar runt krukväxterna) så hjälper det att ta bort alla frukter, grönsaker, komposthink och liknande + göra rent avloppet i köket. +Ställa ett glas med vinägervatten med några droppar diskmedel i där de flesta flugor finns.
Malin_MeL
27-07-2009, 11:16
Jag brukar oxå blanda olika flugfällor och förra veckan på jobbet så testade jag en ny som var grymt bra och enkel! Äpplejos med en droppe diskmedel i.
behövde bara ha den en dag så var alla borta.
Myosotis
27-07-2009, 15:20
De bor i kompostpåsen också. Jag har också en skål stående med en blandning av rödvin, fruktsocker och diskmedel. Ättika funkar det med.
Jag har problem med supersmå flugor som flyger in i sovrummet och sen sätter sig i taket. Det är hundratals, jag överdriver inte. Dom har inte dykt upp än, men det är en tidsfråga bara. Dom brukar komma så här års och stanna några veckor. Jag har provat alla tips som ges här, inget hjälper. Det enda jag kan göra är att ta dammsugaren och försöka få bort dom på det sättet. Har frågat några grannar om dom har samma problem, men dom säger alla nej. Jag förstår verkligen inte vad jag kan göra för att bli av med det här jobbiga problemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.