|
Anna-Karin Lundberg
27-07-2009, 10:34
Jag har ett litet ginkoträd, ca 1,5 meter som rådjuren gjort allt för att döda. För några år sedan fejade de söner barken på huvudstammen, men trädet återhämtade sig och skickade upp ett nytt skott under barkskadan som skulle kunna bli en ny topp. Nu har de varit här igen och förstört den, samt skavt söner ännu mer av den stamm som trots allt var vid liv.
Vad gör jag nu? Ska jag såga av trädet strax under skadan och låta roten och ca 2 dm stammen återstå, samt några nya skott som kommit upp där?
Jag har tagit några sticklingar från de skadade grenarna och satt i vatten, finns chans att få rötter på dem? Hur gör jag bäst då?
Jag är desperat behov av hjälp. Trädet är mig mycket kärt och efterklok är lätt att vara - jag borde byggt en bur runt det! Jag har fått det som gåva från en vän i Danmark som drivit upp det från frö. Jag bor i Stockholm och trädet verkar ha trivts bra här - tills rådjuren förstörde det.
Alla tips emottages tacksamt!!!
Maggan H
27-07-2009, 14:35
Vi 'lagade' en gång ett litet träd genom att lägga en duk på det skadade stället och vira isoleringstejp runt det. Funkar kanske inte här om skadorna är stora. Kan du inte ta en bild?
Ev sticklingar bör sättas i sandblandad jord, om de skall ha någon chans alls!
Anders zon 1
27-07-2009, 18:55
Om skadan inte går runt hela stammen eller inte är så djup brukar trädet klara sig och såret läker efter hand. Är barken, inklusive innerbarken, avskalad runt om är det enda man kan göra bryggympning, eller om det inte fungerar kapa det som är ovanför och hoppas att det kommer nya skott längre ner. Bryggympning innebär att man ympar in kvistar för att brygga över såret (kolla här: http://apelkonsult.se/index.php?page=bryggympning). Tror inte att det är lönt att försöka skydda såret med något (förutom skydd mot ytterligare fejande från rådjuren naturligtvis). Dels är det tveksamt om det gör någon större nytta, dels kan det öka risken för röta och andra sjukdomar genom att sporer och bakterier stängs in samtidigt som det skapas en fuktig och skyddad miljö där sjukdomsalstrarna kan frodas.
Anna-Karin Lundberg
27-07-2009, 20:45
Tack för råd! Jag ska ta en bild imorgon när det är bättre ljus. Sticklingarna, ska de ha några blad kvar eller ska ta bort de flesta? I sandblandad jord med påse över och sen hoppas?
Åh, jag är så besviken, trädet var en sån fin gåva. Att rädda några sticklingar skulle vara bättre än att köpa ett nytt träd, det är som en gammal vän, fast det låter kanske löjligt.
Hannele
27-07-2009, 20:45
CITAT (Maggan H @ 27-07-2009, 15:35)  Vi 'lagade' en gång ett litet träd genom att lägga en duk på det skadade stället och vira isoleringstejp runt det. Funkar kanske inte här om skadorna är stora. Kan du inte ta en bild? Visst kan man ibland "laga" skadade träd, men inte med isoleringstejp... Vanlig hushållstejp vittrar sönder efter något år, mycket bättre.
Huggorm
27-07-2009, 20:48
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 27-07-2009, 21:45)  . Att rädda några sticklingar skulle vara bättre än att köpa ett nytt träd, det är som en gammal vän, fast det låter kanske löjligt. Inte ett dugg löjligt om du frågar mig CITAT (Hannele @ 27-07-2009, 21:45)  Visst kan man ibland "laga" skadade träd, men inte med isoleringstejp... Vanlig hushållstejp vittrar sönder efter något år, mycket bättre. Vad exakt skall tejpen ha för funktion?
Hannele
27-07-2009, 21:13
CITAT (Huggorm @ 27-07-2009, 21:48)  Vad exakt skall tejpen ha för funktion? Tejpen funkar som skydd, som ett andra "skinn", så att trädet inte dunstar för mycket och kan läka sej själv.
CITAT (Hannele @ 27-07-2009, 22:13)  Tejpen funkar som skydd, som ett andra "skinn", så att trädet inte dunstar för mycket och kan läka sej själv. Man ska aldrig "plåstra om" ett träd. Anders har skrivit mycket bra lite längre upp i tråden: " öka risken för röta och andra sjukdomar genom att sporer och bakterier stängs in samtidigt som det skapas en fuktig och skyddad miljö där sjukdomsalstrarna kan frodas." Detta rådet kommer även från Klaus Vollbrecht, en av Sveriges absoluta experter på trädvård.
Hannele
27-07-2009, 22:54
CITAT (HelenJ @ 27-07-2009, 23:03)  Man ska aldrig "plåstra om" ett träd. Det beror på "plåstret", jag har räddat en del träd/grenar som annars skulle ha torkat ut efter en skada. Som jag sa, hushållstejp andas och försvinner ganska fort.
Anna-Karin Lundberg
28-07-2009, 13:53
Här är bilder på mitt stackars ginkoträd. Det här är gamla skadan, som ni ser är barken nästan helt bortskavd, bara en strimma finns kvar och det har läkt och fungerat två år. Nu har rådjuren skavt sönder detta samt nya skador högre upp på stammen och på de kraftigaste grenarna. Ett stort fint skott hade kommit upp som "ny stam" och tanken var väl att ta av trädet ovanför det nya skottet. Men det är avbrutet nu, jäkla rådjur! Flera nya skott har kommit runt om stammen. Ska jag ta av huvudstammen och låta de nya växa upp? Blir det en buske istället för träd då? Eller ska jag ta av de nya skotten och bara lämna något enstaka? Jag är helt okunnig och vill verkligen ha hjälp!!! Skadad stam.jpg Skavd ginko.jpg Nya skott.jpg
GunnellF
28-07-2009, 13:56
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 28-07-2009, 14:53)  Här är bilder på mitt stackars ginkoträd. Det här är gamla skadan, som ni ser är barken nästan helt bortskavd, bara en strimma finns kvar och det har läkt och fungerat två år. Nu har rådjuren skavt sönder detta samt nya skador högre upp på stammen och på de kraftigaste grenarna. Ett stort fint skott hade kommit upp som "ny stam" och tanken var väl att ta av trädet ovanför det nya skottet. Men det är avbrutet nu, jäkla rådjur! Flera nya skott har kommit runt om stammen. Ska jag ta av huvudstammen och låta de nya växa upp? Blir det en buske istället för träd då? Eller ska jag ta av de nya skotten och bara lämna något enstaka? Jag är helt okunnig och vill verkligen ha hjälp!!! Skadad stam.jpg Skavd ginko.jpg Nya skott.jpgVad jag kan se så har du väl inget att förlora på att kapa stammen ovanför de friska skotten... Vad är alternativet?? Kan du inte skydda den sen mot rådjuren, på nåt vis?
Huggorm
28-07-2009, 14:18
Men nog finns det liv i den strimma bark som är kvar från första skadan, den ser ju inte förstörd ut? Jag har en bok som blev minst lika sönderskavd, och den har på två år växt såpass att den nästan täckt hela den döda stammen med ny ved utanpå. Det ser ju ut som din ginkgo är på god väg. En ginkgo som klarar sig bra i stokholmstrakten skall man vara rädd om, den kan bli prima avelsmaterial i jakten på ännu härdigare ginkgo. Men bygg gärna något slags bur runt så inte rådjuret kan ge sig på den igen
pebblelake
28-07-2009, 14:25
CITAT (Huggorm @ 28-07-2009, 15:18)  Men nog finns det liv i den strimma bark som är kvar från första skadan, den ser ju inte förstörd ut? Jag har en bok som blev minst lika sönderskavd, och den har på två år växt såpass att den nästan täckt hela den döda stammen med ny ved utanpå. Det ser ju ut som din ginkgo är på god väg. En ginkgo som klarar sig bra i stokholmstrakten skall man vara rädd om, den kan bli prima avelsmaterial i jakten på ännu härdigare ginkgo. Men bygg gärna något slags bur runt så inte rådjuret kan ge sig på den igen Dom klarar sig i Umeå också  härdigare än man tror...
Huggorm
28-07-2009, 17:58
CITAT (pebblelake @ 28-07-2009, 15:25)  Dom klarar sig i Umeå också  härdigare än man tror...  Utan ens några frostskador? Dom brukar ju vara märkta zon 2, och Umeå är väll zon 5?
pebblelake
28-07-2009, 18:03
CITAT (Huggorm @ 28-07-2009, 18:58)  Utan ens några frostskador? Dom brukar ju vara märkta zon 2, och Umeå är väll zon 5? jupp!  längst ut på en del toppar ,inte mycket.
Huggorm
28-07-2009, 18:13
Då skall jag banne mig skaffa ett nu i höst. Min södervända sandbacke i zon 3 borde vara rena barnleken då
Alexander-VG-zon3
28-07-2009, 18:47
mycket av härdigheten styrs av sommaren och hösten och tillväxtperioden. exempel i usa kan man ha gingko i områden som får ner till -30c -40c regelbundet varje vinter.
har själv haft en gingko som klarade en vinter i en liten kruka lägst -18c men som dog denna vinter i marken lägst -10c. därför även i Sverige kan härdigheten variera i dom olika zonerna och klara sig långt norrut om bara läget och jorden är bra.
plus är dom känsliga innan dom etablerat sig och nåt en ålder.
Anders zon 1
28-07-2009, 20:03
Det verkar som om härdigheten hos Ginkgo kan variera en hel del (kanske beror det på var de härstammar ifrån eller så varierar det helt enkelt mellan olika exemplar). Jag har haft en Ginkgo i zon 4 i ett 10-tal år och den har inte växt många cm eftersom den fryser tillbaka lika mycket som den tillväxer i princip varje år. Orsaken är att nytillväxten inte avmognar inför vintern. Detta visar sig också genom att "bladen" aldrig får någon höstfärg och fälls på ett normalt sätt, utan istället fryser bort när kylan kommer. Ginkgo brukar ju annars ofta få vackra gula höstfärger. Jag tolkar detta som att mitt exemplar invintrar ovanligt sent (för sent för klimatzonen). Orsaken är med största sannolikhet att värmen under sommaren-hösten inte räcker till. Gissar att ett exemplar som får höstfärger säkert skulle klara sig mycket bättre i zon 4. Slutsatsen är alltså att det i kyligare zoner gäller att få tag på ett exemplar som invintrar tidigt, vilket antagligen bland annat visar sig genom tidiga och fina höstfärger.
Huggorm
28-07-2009, 20:17
Det bästa vore att försöka hitta en ginkgo som klarar invintringen, och sedan tigga till sig en stickling. För några frön hinner väll inte mogna i Sverige?
Anna-Karin Lundberg
28-07-2009, 20:27
Jag har fått trädet från en vän i Danmark som sått det som frö. Han bor på Jylland. Mitt träd har fått höstfärger, så det är nog ett härdigt träd. Det måste det vara, som klarat sig så bra trots skadorna. Jag bor i Tyresö, söder om Stockholm. Trädet är plangerat i en söderslänt med vandrande skugga, det växer stora ekar på tomten. Jag har givit det ganska rejält med kompist varje år, men inget annat extra pyssel. Jag ser mina växter som mina vänner, men jag vill inte behöva ägna mig jättemycket åt varje planta. De som inte tål "normalskötsel" får styka med, helt enkelt. Jag har stor trädgård, jobbar heltid och har flera hundar, så alla kräver sitt. Jag försöker inte tänja på klimatgränserna, de som inte klarar sig passar inte här. Fast viss är mer kära än andra, förstås. Jag får göra en bur åt ginkon.
Till skadorna: Jag tänker så här, trädet har skickat nya skott nere från den oskadade stammen, det måste väl betyda att den "vill" växa därifrån? Att den känner att den håller på att dö? Nu är den mer tilltygad eftersom rådjuren varit på den en andra gång, så mer bark är avfläkt högre upp. Även den tjocka läkta strimman är skadad nyligt. Av miljoner träd att välja på, varför mitt ginko?
Ja, jag kommer gråta när jag sågar, men tror ni det är det rätta? Det känns ganska drastikt, så jag vill känna att jag gör rätt. Fast det vet man ju inte förens efteråt, förstås!
Huggorm
28-07-2009, 20:35
Är den fortfarande levande ovanför skadan skulle jag inte såga. Att den skjuter skott från basen är en försiktighetsåtgärd, den vill ha den utvägen om den inte klarar hålla liv i toppen.
Finns det någon anledning att såga över huvud taget?
Anna-Karin Lundberg
28-07-2009, 20:51
Nää, jag är bara rädd att om toppen dör så dör hela trädet. Som att den torkar ihjäl eller "förblöder"(allså om den blödde, men det var mer bildligt talat. Det rinner ingen sav)... Jag VET ju inte, jag tänkte att jag måste "amputera" innan den är död. Men om det inte är någon fara för trädets liv så har jag ingen lust att såga! Då bygger jag hellre bur!
Huggorm
28-07-2009, 21:05
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 28-07-2009, 21:51)  Då bygger jag hellre bur! Klokt! Jag har gjort det på alla träd jag planterat, och vissa vilda, främst mindre bokar, har jag skyddat genom att vira ett par varv kycklingnät runt nedre delen av stammen. En gång hjälpte dock inte det, råbocken lyckades skava lös nätet och fullständigt ringbarka en bra bit av stammen. Rådjur är några riktiga skadedjur ibland!
Huggorm
28-07-2009, 21:13
Så här har jag gjort, men det finns säkert ännu bättre sätt. Jag väntar bara på att älgen skall äta upp löven, men det har inte hänt så här långt
CITAT (Anders zon 1 @ 28-07-2009, 21:03)  Det verkar som om härdigheten hos Ginkgo kan variera en hel del (kanske beror det på var de härstammar ifrån eller så varierar det helt enkelt mellan olika exemplar). Jag har haft en Ginkgo i zon 4 i ett 10-tal år och den har inte växt många cm eftersom den fryser tillbaka lika mycket som den tillväxer i princip varje år. Orsaken är att nytillväxten inte avmognar inför vintern. Detta visar sig också genom att "bladen" aldrig får någon höstfärg och fälls på ett normalt sätt, utan istället fryser bort när kylan kommer. Ginkgo brukar ju annars ofta få vackra gula höstfärger. Jag tolkar detta som att mitt exemplar invintrar ovanligt sent (för sent för klimatzonen). Orsaken är med största sannolikhet att värmen under sommaren-hösten inte räcker till. Gissar att ett exemplar som får höstfärger säkert skulle klara sig mycket bättre i zon 4. Slutsatsen är alltså att det i kyligare zoner gäller att få tag på ett exemplar som invintrar tidigt, vilket antagligen bland annat visar sig genom tidiga och fina höstfärger. Säkert varierar det beroende på proviniens, MEN jag vill bara berätta om hur mitt beter sig i zon 4. Det slår ut bladen fint på försommaren , och släpper dem gula på hösten, däremot så växer det ingenting och fryser inte heller tillbaka någonting, utan står helt stilla.
Alexander-VG-zon3
28-07-2009, 23:05
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 28-07-2009, 21:51)  Nää, jag är bara rädd att om toppen dör så dör hela trädet. Som att den torkar ihjäl eller "förblöder"(allså om den blödde, men det var mer bildligt talat. Det rinner ingen sav)... Jag VET ju inte, jag tänkte att jag måste "amputera" innan den är död. Men om det inte är någon fara för trädets liv så har jag ingen lust att såga! Då bygger jag hellre bur! torkar toppen in dör inte hela utan då skjuter den bara skott nere ifrån som den redan gjort. torkar inte toppen in så läker den med ny kallus och åter hämtar sig. CITAT (Anders zon 1 @ 28-07-2009, 21:03)  Det verkar som om härdigheten hos Ginkgo kan variera en hel del (kanske beror det på var de härstammar ifrån eller så varierar det helt enkelt mellan olika exemplar). Jag har haft en Ginkgo i zon 4 i ett 10-tal år och den har inte växt många cm eftersom den fryser tillbaka lika mycket som den tillväxer i princip varje år. Orsaken är att nytillväxten inte avmognar inför vintern. Detta visar sig också genom att "bladen" aldrig får någon höstfärg och fälls på ett normalt sätt, utan istället fryser bort när kylan kommer. Ginkgo brukar ju annars ofta få vackra gula höstfärger. Jag tolkar detta som att mitt exemplar invintrar ovanligt sent (för sent för klimatzonen). Orsaken är med största sannolikhet att värmen under sommaren-hösten inte räcker till. Gissar att ett exemplar som får höstfärger säkert skulle klara sig mycket bättre i zon 4. Slutsatsen är alltså att det i kyligare zoner gäller att få tag på ett exemplar som invintrar tidigt, vilket antagligen bland annat visar sig genom tidiga och fina höstfärger. min fick dock höstfärger men jag tror snarare att för min del att det var med ålder att göra då det var en väldigt liten planta. plus sommaren innan den vintern den klarade var mycket varm lika så hösten vilket också nog gjorde att den klarade den vintern och inte den nästa.
Hannele
29-07-2009, 09:15
Vilken växtkraft! Man nu får du bygga lite skydd mot djuren..
Fågelvägen
29-07-2009, 09:51
Den snabbaste buren för ömtåliga trädstammar är 3 st. gröna kompostgaller, som man med järntråd eller tjärat snöre fäster ihop till en triangel. Undvik de små spiralerna av metall, som följer med gallren, de är fullständigt hopplösa att pilla ihop. Gallren är också värdelösa ur komposteringssynpunkt (det blir för torrt), men de funkar tydligen som rådjursskydd eftersom de är i nos- och hornhöjd. Inte jättesnyggt, men bra nödlösning för punktinsatser!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|