Eleanor
Äntligen har vi kommit såpass långt i vårt växthusbygge att det är dags att lägga golv yahoo.gif
Vi har murat upp en sockel av gammalt tegel på ca 60 cm & ska även ha teglet som golv. Gamla fönster 200 cm höga målade i milt grön linoljefärg. Växthuset blir på ca 22 kvm med en takhöjd på ca 4,5 m. Jag har tänkt mig några permanta växter såsom druvor, aprikos/persika, rosmarin & andra känsliga kryddor. Mina funderingar nu rör hur mycket jordbäddar jag kan tänkas behöva till gurka, chili, tomat etc. Har tänkt att odla en hel del i krukor men inser att man kanske skulle ha några jordbäddar till en del. Har murat upp en högre vägg på ena gaveln för att ha en gammal gjutjärnskamin där & jag vill även ha plats för bord & några stolar så alltså tänker jag mig inte jordbäddar utefter hela sidorna. Ni erfarna växthusodlare: Ge mig råd!!! Hur stora jordbäddar ska jag planera för?
Anja Danmark
Hej!

Jeg har et drivhus på 4x5 m og har et smalt jordbed langs den ene side - 70 cm bredt med plads til en række tomater og 1 række krydderurter og den slags. I midten har et bredt bed - 1,20 x 2,4 m med plads til to rækker tomater + et enkelt lille bed for enden af drivhuset - i alt omkring 8 m2.

Peber og chili dyrker jeg i krukker - totalt set giver det en god, fleksibel løsning, hvor der også er plads til et bord og 4 stole.

Mvh
Anja

[attachment=39251:DSC_0069.JPG]
Grönberg
CITAT (Eleanor @ 27-07-2009, 11:41) *
Äntligen har vi kommit såpass långt i vårt växthusbygge att det är dags att lägga golv yahoo.gif
Vi har murat upp en sockel av gammalt tegel på ca 60 cm & ska även ha teglet som golv. Gamla fönster 200 cm höga målade i milt grön linoljefärg. Växthuset blir på ca 22 kvm med en takhöjd på ca 4,5 m. Har murat upp en högre vägg på ena gaveln för att ha en gammal gjutjärnskamin där & jag vill även ha plats för bord & några stolar

Copycat wink.gif
Var är bilderna, vi vill se!
Eleanor
Hörrududu Grönberg! Råkade på ert växthus för ett par veckor sedan, vi började vårt bygge ifjol, på papper 2007. Men nåt kanske jag kommer att sno av er whist.gif
Än så länge är det mest som sagt en tegelgrund men, men jag ska allt lägga in lite bilder här. Så länge kan den intresserade titta in på min blogg Älfgärdet där det redan finns några bilder.
Grönberg
CITAT (Eleanor @ 28-07-2009, 11:18) *
Hörrududu Grönberg! Råkade på ert växthus för ett par veckor sedan, vi började vårt bygge ifjol, på papper 2007. Men nåt kanske jag kommer att sno av er whist.gif
Än så länge är det mest som sagt en tegelgrund men, men jag ska allt lägga in lite bilder här. Så länge kan den intresserade titta in på min blogg Älfgärdet där det redan finns några bilder.

Det är lugnt! bara kul om man kan inspirera någon. Häftig sida, ska kolla in dem mer noggrannt senare. Lycka till!
märta4
Hej

Läste din tråd och e bara tvungen att fråga lite frågor. Vi ska börja med ett grundarbete till vårt kommande växthus nu i höst men jag har lite bekymmer med tegel. Vilket tegel kan jag använda? Måste det vara marktegel i växthuset eller går det bra med vanligt fasadtegel? Visst måste det gå bra med fasadtegel i murdelen på växthuset? Tack snälla på förhand. Märta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon