Full version: Trädgårdsavfall
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar sällan säga till främmande människor men idag kände jag mig tvungen.

När jag var ute med hunden och gick på våra fina cykel och promenadvägar (asfalterade med gatlyktor och med massor av fin växtlighet inte bara hus), kom en ung tjej genom häcken med en skottkärra full med ogräs som hon rullade tvärs över gångvägen och tippade 1dm från gångvägen. Hade hon tagit sig besväret att rulla skottkärran 30m in i växtligheten och dumpat de hela utför slänten som består av tät sly hade jag nog inte sagt något. Jag tycker det är riktigt tråkigt att gå vissa sträckor där det ligger högar av trädgårdsavfall som prydnad längs gångvägarna (och på vissa håll är det även plastkrukor och liknande i högarna), varför är folk så himla lata? man kan ju skafa kompost, och där jag sade till tjejen som dumpade avfall är det ca 1km till sopstationen där man får lämna trädgårdsavfall gratis.

Hur är det där ni bor är folk lika lata där med??
Malin_MeL
på vår gata så slänger alla sitt trädgårdsavfall på andra sidan vår väg, i en vass som finns där, det syns knappt från vägen så det tycker jag är helt ok. men att lägga det längs en prommenadstig låter ju väldigt knasigt!

här i gbg är det inte gratis att slänga skräp, konstigt nog, vi har 6 ggr gratis per år, men det räcker ju inte långt om man vill bli av med skräpet med en gång , då får man ju samla i högar på tomten och sen hyra kärra och ta det, det är ju inte heller så fint.
Vi fällde en del träd här i våras och hade container och slängde direkt, det var lyx!

tyvärr vågar jag inte ha kompost, vår brunn ligger precis mitt i vår gräsmatta framför huset. jag hade kompost vår första sommar men vårt vatten blev så dåligt. en brunn-kille sa till mig att ta bort komposten och sen blev vattnet bra igen. ska man ha kompost ska den ligga 10 meter nedströms från brunnen (den platsen är utanför vår tomt tyvärr)
Ywonne
Här i Vadstena är det nog lite olika...beroende på var man bor...bor man intill en åker, så tror jag att man slänger där....

Vi får slänga gratis...I alla fall et tag till...det ligger ett förslag på att man bara skall få slänga ett viss antal gånger...men det har blivit många klagomål på det förslaget så vi får väl se...

Själv är jag lite lat, mest för att det är bökigt att passa tiderna som återvinningsstationen håller öppen...vi har en tunna där vi slänger trädgårdsavfall, varannan vecka töms den...vi får naturligtvis betala för det...men det tycker jag det är värt.

flirting.gif
ninnisky
CITAT (Malin_MeL @ 27-07-2009, 10:13) *
på vår gata så slänger alla sitt trädgårdsavfall på andra sidan vår väg, i en vass som finns där, det syns knappt från vägen så det tycker jag är helt ok. men att lägga det längs en prommenadstig låter ju väldigt knasigt!

här i gbg är det inte gratis att slänga skräp, konstigt nog, vi har 6 ggr gratis per år, men det räcker ju inte långt om man vill bli av med skräpet med en gång , då får man ju samla i högar på tomten och sen hyra kärra och ta det, det är ju inte heller så fint.
Vi fällde en del träd här i våras och hade container och slängde direkt, det var lyx!

tyvärr vågar jag inte ha kompost, vår brunn ligger precis mitt i vår gräsmatta framför huset. jag hade kompost vår första sommar men vårt vatten blev så dåligt. en brunn-kille sa till mig att ta bort komposten och sen blev vattnet bra igen. ska man ha kompost ska den ligga 10 meter nedströms från brunnen (den platsen är utanför vår tomt tyvärr)

Du skulle kunna vara granne med mig... för precis så är det även där jag bor. Flera hushåll går till närmaste slänt och tippar.
Visst är det dåligt att vi i Gbg behöver betala efter 6 gånger. Dessutom har vi ett flertal gånger mött ganska otrevlig personal som ogärna hjälp till vid frågor. Det gör ju inte det hela roligare!
På vårt sommarställe i en grannkommun kostar det ingenting, ingen slänger heller i sin närhet. Att åka och tippa där är ett nöje......
Malin_MeL
CITAT (ninnisky @ 27-07-2009, 16:51) *
Visst är det dåligt att vi i Gbg behöver betala efter 6 gånger. Dessutom har vi ett flertal gånger mött ganska otrevlig personal som ogärna hjälp till vid frågor. Det gör ju inte det hela roligare!

Förr kostade det 25 kr per gång, det var bättre tycker jag, 25 kr är ju inte mycket, nu kostar det 250 kr 7e gången har jag hört så man blir ju lite snål med sitt kort.
Jag håller med dig om att personalen långt ifrån alltid är serviceinriktad, plus att öppettiderna på kommunens hemsida inte alltid stämmer. En gång fick vi åka hem och slänga ut att skräp från ett lånat 6 kubiks släp igen hemma på tomten för de vägrade släppa in oss. Det var inte deras fel att öppettiderna på nätet inte stämde tyckte de. Då var jag arg...
Inga från Närke
Hos oss kostar det inget att lämna. Vi har tur att vi har en energiskog som granne och där lägger vi det mesta av trädgårdsavfallet och kollar men så ser man inget av det ca 1 år efter. En del lägger jag på hög för jag gör en kulle på kommunens mark utanför där jag bor med växter som jag har överskott av och det fungerar bra. Är det rent trädgårdsavfall tycker jag man kan få dumpa det men det skall inte synas för allmänheten.
skogstroll
vi får också lämna men varför i herrans namn ska man göra det...? om nån dumpade en hög med gräsklipp hos mig skulle jag bli världens gladaste smile.gif

nåja tror i alla fall att folk mest är intresserade att hålla "rent och fint" på tomten så inga otäcka pinnar ligger och stör på gräsmattan innan cocktailpartyt eller nåt
Meriona
Här dumpas det överallt trots att det är gratis att lämna på åv-centralen, så det är inte pengarna som är problemet tydligen, utan just folks lathet som Åsa sa.

Ofta slänger de sopsäckarna som de är, med trädgårdsavfallet i, tror dom att plast också är komposterbart eller va? rtfm.gif
Man gör sig dessutom ofta omaket att packa trädgårdsavfallet i säckar, lasta dem i bilen och åka en halvmil ut i skogen, istället för att åka bara nån kilometer till åv-centralen.... Undrar hur det är kopplat i de huvena egentligen.. Jag blir ranting.gif ranting.gif
Gunilla T
Svårt att förstå att folk dumpar sitt trädgårdsavfall för att sedan köpa dålig jord i plastpåsar! All odling borde börja med att man bygger en kompost - kompostjorden är ju värd guld i trädgården.

Jag bor på landet och har inga närbelägna grannar men här längs skogsvägarna dumpas det allsköns bråte - bildäck, kylskåp, gamla möbler och stora soppåsar med diverse innehåll trots att vi i kommunen har en utomordentlig service dit man kan föra allt sitt avfall, sju dagar i veckan och utan avgift.

Vem har de tänkt skall plocka upp efter dem?...för någon annan är det ju alltid som får ta hand om skräpet.
Hannele
CITAT (ninnisky @ 27-07-2009, 16:51) *

Jag tycker 6 gånger helt gratis per år är mer än tillräckligt för en vanlig villaträdgård. Mer avfall blir det inte i en släpkärra, vi åker dit 2 gånger per år. Och det finns många ställen att välja på, dit vi åker, är de vänliga. wub.gif

Värst är grannar som bränner sitt avfall. thumbdown.gif
skogstroll
aldrig funderat på kompost? måste vara miljö-ovänligt att köra bilen fram och tillbaka för att slänga trädgårdsavfall... helt obegripligt tycker jag
vanjalarsa
Jag tycker inte att det gör något om man slänger trädgårdsavfall(växtdelar) på allmänningar och dylikt. Man behöver ju inte lägga det synligt utan försöka "gömma" det lite.
Att slänga kylskåp och skräp och skrot i naturen är en helt annan sak!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
LasseB
Ja du tänk om det ligger en pinne på fel ställe i trädgården hu så hemskt
Kompost var det första jag byggde bara lite knepigt att få BARA gräs på sommaren och BARA löv på hösten
I Norrköping är det bratis att slänga grovsoppor dessutom hämtar Finspångs kommun 2 ggr per år dock "bara" 5 kollin /gång
smuleborg
Bor ensligt i skogen. Vi bär iväg (på skottkärra) svårare uppgrävda "ogräs" ett stycke bort, till en slags sänka. Markägaren har gett sitt tillstånd. Där, i sänkan, växer numera såpnejlika, bl.a.

Danne031
Ni borde flytta till Bollebygd, här är det gratis hur många gånger som helst. Allt mellan himmel och jord går bra att slänga och personalen är alla både trevliga och hjälpsamma smile.gif
CillaM
En bit innan man kör in i området jag bor i är det ett områdes boende som hystar kompostmaterial, stora granar, klipp från gräs och från andra träd. Tillsammans med plastkrukor, plastpåsar, tidningar och annat skräp så ser det inte trevligt ut alls. Kommunen satte en gång för många år sedan upp en skylt där det stod något i stil med "Dumpning förbjuden". Den revs ner och nu har de boende där utökat 'sitt revir'. Jag förstår det inte. Ta hand om det och gör en kompost, men som flera skrivit tidigare, det skulle nog se "skräpigt" ut.
smuleborg
Det är gratis för oss också (och vi har blivit vänligt bemötta). Dock, vi ser det inte för vår del som vettigt eller miljövänligt att packa "lite svåra ogräs" i bilen och forsla iväg (det blir, mellan tummen och pekfingret, 2 mil tur och retur), när vi bor mitt i skogen och har markägarens tillstånd att "dumpa där vi dumpar".

Annat kör vi naturligtvis till återvinningscentralen. Och sorterar noggrant.

Det mesta (90 %) av "trädgårdsavfallet", har stannat kvar i trädgården. Och gör oerhörd nytta.

smuleborg
CITAT (CillaM @ 29-07-2009, 22:06) *
En bit innan man kör in i området jag bor i är det ett områdes boende som hystar kompostmaterial, stora granar, klipp från gräs och från andra träd. Tillsammans med plastkrukor, plastpåsar, tidningar och annat skräp så ser det inte trevligt ut alls. Kommunen satte en gång för många år sedan upp en skylt där det stod något i stil med "Dumpning förbjuden". Den revs ner och nu har de boende där utökat 'sitt revir'. Jag förstår det inte. Ta hand om det och gör en kompost, men som flera skrivit tidigare, det skulle nog se "skräpigt" ut.

Jag minns: Förra året när jag plockade svamp, jag höll på att tappa hakan. Ett lass med bröd var dumpat i skogen. Bara komma på tanken att göra så.

I övrigt rätt rent. I undantagsfall kan man hitta ett tomt cigarettpaket eller en tom ölburk, men verkligen i undantagsfall (typ ett par/tre gånger per år). Ta i trä.

Vägbommen kan ha en betydelse, möjligen.

Bröddumparen kan ha smitit igenom. Att bara komma på tanken.

Hannele
CITAT (skogstroll @ 29-07-2009, 17:26) *
aldrig funderat på kompost? måste vara miljö-ovänligt att köra bilen fram och tillbaka för att slänga trädgårdsavfall... helt obegripligt tycker jag

Hur gör du själv? Vi har självklart kompost för löv, gräsklipp och grönsaksrester, det blir några skottkärror fin jord för växterna. Men i en liten trädgård finns det inte plats att ta hand om rosengrenar, frukt- och buskklipp, den kör vi till kommunens Återvinning ett par gånger per år, dom har stora anläggningar för sånt.
skogstroll
kompost och kompostkvarn, lägger ut "klippet" lite här och där.
sandhed
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-07-2009, 11:44) *
Jag brukar sällan säga till främmande människor men idag kände jag mig tvungen.

När jag var ute med hunden och gick på våra fina cykel och promenadvägar (asfalterade med gatlyktor och med massor av fin växtlighet inte bara hus), kom en ung tjej genom häcken med en skottkärra full med ogräs som hon rullade tvärs över gångvägen och tippade 1dm från gångvägen. Hade hon tagit sig besväret att rulla skottkärran 30m in i växtligheten och dumpat de hela utför slänten som består av tät sly hade jag nog inte sagt något. Jag tycker det är riktigt tråkigt att gå vissa sträckor där det ligger högar av trädgårdsavfall som prydnad längs gångvägarna (och på vissa håll är det även plastkrukor och liknande i högarna), varför är folk så himla lata? man kan ju skafa kompost, och där jag sade till tjejen som dumpade avfall är det ca 1km till sopstationen där man får lämna trädgårdsavfall gratis.
Hur är det där ni bor är folk lika lata där med??

Hej Åsa.
Du anar inte vad lata "trädgårdsfolk" det finns, här i Orsa vart jag bor så har de gjort en jätte tipp vid en cykelväg mellan alla husen, de till och med tar gräsklippan med släp för att tippa sitt skit, men på egna tomten ska det vara fint. jag vill inte kalla dom för Trädgårds intresserade, bara okunniga och omogna.
Mvh Lisbeth i orsa
henriks
Haha, kom att tänka på en gammal bildekal jag såg för många år sedan: "Håll Sverige rent, släng skiten i Norge"

Det är lite så det fungerar, om bara folks egna trädgårdar är finare än grannens så är det helt ok att dumpa allsköns skräp överallt annars.

Att en skräphög inte syns efter ett år kan ju bero på att markägaren har blivit tillräckligt förbannad för att röja upp själv?

Här komposterar vi det mesta, trädgrenar som är för stora åker in i flistuggen och vidare in i pannan.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon