Full version: Odla i sand?
Tant Ester
Hejsan!

Är det någon som har erfarenhet av att odla i sand, i köksland eller växthus? Jag har hittat lite information om tekniken, vet någon var jag kan läsa mer?

Tack på förhand!
/ester smile.gif
Ingrid på Västkusten
Nils Åkerstedt är den store pionjärgurun på att odla i sand och hanses bäckerär alla BRA!

http://www.odla.nu/natur/

Natur & Trädgårds ger ut och säljer hanses böcker, slå en pling eller skicka ett mail- De finns också på bibblan.

Prenumeration på Natur & Trädgåd rekommenderas ivrigt då Nils Åkerstedt är en regelbunden skribent som berättar om sina nyaste erfarenheter om odling i sand - massa tips å trix!

Hälsar Ingrid
Cilla
Jag odlar lite ofrivilligt i sand efter att små delar av tomten byggts upp med den, och har experimenterat med tomatodling i sand. Läste Nils Åkerstedts bok och inspirerades att fortsätta.

Tomater i sand är ganska lätta att lyckas med om man klarar bevattningen. När gräsklippet började ta slut gödselvattnade jag mer och lade löv på ytan för att minska avdunstningen. Tomaterna blev mycket kompakta, söta och goda. Erfarenheten gör att jag nu blandar tomatbaljorna med mycket mer grov sand än förr.

Ängsblom och kryddörter i ren sand är också lätta att odla, men som Nils skriver tror jag man kan odla i princip vad som helst som inte är alltför vedartat.
Ingrid på Västkusten
0-8 rekommenderar han i sandväg, större torkar ur snababre säger han.

Snörvel, om inte sand vare så tungt hade jag med testat MERA, men i nulägen väger det mer än hästdynga och grus, så jag prioriterar det andra istället.

Ja utom till sparrislisten men så trötta vi var efter DEN anläggningen :-)
sexton fulla hinkar sand tar ut sin rätt.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon