|
Fjällroosens
27-07-2009, 13:26
Min första säsong med växthus verkar ta en ände med förskräckelse. Jag har ett 6,5 kvm isolerplast växthus som jag har tryckt in alldeles för mycket i. Jag odlar i hinkar och nu har mina tomater börjat ruttna, dels några på undersidan dels några vid fästet dels trillar dom av utan synbar påverkan dels är det mörka fläckar lite varstans på tomaten. Inte alla dessa symtom på alla tomater utan olika och några ser friska ut. Jag kan tänka mig att det beror på att just som jag skrev att jag tryckt in alldeles för mycket hinkar med plantor dels har det varit under hela tiden väldigt funktigt i mitt växthus, det har runnit och droppat från tak och sidor och vädret har ju inte hjälp till så mycket. Och i växtzon 8 bor jag. Va tror ni jag fått för sk...it??? Jag har rensat ut lite plantor och klippt i dom som är kvar så det ska bli lite luftigare samt satt in en kupevärmare så luften får åka runt lite. Kommer alla tomater bli drabbade tror ni??? Och är isolerplast så att det blir väldigt fuktikgt gämfört med glas?? Gurkan växter i alla fall snällt och jag har skördat tre och massor på gång.
Anja Danmark
27-07-2009, 16:21
Har du mulighed for at flytte nogle af tomaterne ud?
Det lyder nemlig som skimmel/mögel, og det breder sig meget hurtigt, hvis der er fugtigt, og planterne står meget tæt....
Du bør også lufte ud så meget som muligt - også om natten - og klip de angrebne blade af og smid dem væk.
Mvh Anja
Fjällroosens
27-07-2009, 21:07
jag tror det är för kallt här uppe för att ha tomatplantorna ute. Jag får försöka lufta. Är det isolerplasten som gör att det blir så fuktigt?? Min granne som har glas i sitt växthus har inte alls samma problem.
Hej , Om man har växthus det är viktigt att kontrollera luft fukt temperatur , beror på vilket växt som plantera i växthus. H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2009, 09:42
+Man måste vädra även när det regnar + det är bra om jorden torkar upp mellan vattningarna + bladen ska man undvika att blöta ner.
Plastväxthus blir tätare än glasväxthus.
Eva 33c
28-07-2009, 09:43
CITAT (Fjällroosens @ 27-07-2009, 14:26)  Min första säsong med växthus verkar ta en ände med förskräckelse. Jag har ett 6,5 kvm isolerplast växthus som jag har tryckt in alldeles för mycket i. Jag odlar i hinkar och nu har mina tomater börjat ruttna, dels några på undersidan dels några vid fästet dels trillar dom av utan synbar påverkan dels är det mörka fläckar lite varstans på tomaten. Inte alla dessa symtom på alla tomater utan olika och några ser friska ut. Jag kan tänka mig att det beror på att just som jag skrev att jag tryckt in alldeles för mycket hinkar med plantor dels har det varit under hela tiden väldigt funktigt i mitt växthus, det har runnit och droppat från tak och sidor och vädret har ju inte hjälp till så mycket. Och i växtzon 8 bor jag. Va tror ni jag fått för sk...it??? Jag har rensat ut lite plantor och klippt i dom som är kvar så det ska bli lite luftigare samt satt in en kupevärmare så luften får åka runt lite. Kommer alla tomater bli drabbade tror ni??? Och är isolerplast så att det blir väldigt fuktikgt gämfört med glas?? Gurkan växter i alla fall snällt och jag har skördat tre och massor på gång.  Jag tror din analys är helt riktig, du har helt enkelt knölat in för mycket i ditt växthus! Typiskt för första säsongen odlare, det har vi nog alla gjort. Man tror inte det ska växa som det gör. Sen är det alltid svårare med små växthus än större, eftersom luftvolymen förstås är mindre. Jag tror inte isolerplast är sämre än glas i det här fallet. Dina åtgärder med urklippning och fläkt är nog precis det du kan göra nu. Skaffa större växthus till nästa år eller odla färre plantor...
Fjällroosens
28-07-2009, 19:24
Tack snälla ni för svaren. Jag har tagit upp några tomatplantor till rehabliteringsavdelningen (min inglasade balkong) så vi får se om dom kvicknar till. Det är massor med blommor dock på alla plantorna fortfarnade, är det något som hinns med att bli klart innan säsongen är över?? Jag har redan börjat förbereda min käre make på att "undra om jag inte ska skaffa mig ett större växthus till nästa år", man måste ju börja smörja tidigt om man som jag behöver hjälp med uppsättandet Faktum är att jag i mina 6,5 kvm klämde in, (sätt er nu) 10 st 20liters hinkar, 5 st 12liters hinkar, 4 krukor med körsbärstomater, 2 balkonglådor med sallad och sockerärtor, 2 krukor timjan, 2 krukor basilika (kryddorna är kanonfina) 6 krukor med lavendel som jag sått från frö, ja det var nog allt tror jag. Ja ja man har ju lärt sig något av detta oxå.
skogstroll
29-07-2009, 16:30
ja välkommen till växthusgröngölingarnas underbara värld. Jag hade nog låtit tomaterna va kvar och ta ut annat, och VÄDRA. har jag lärt mig  kanske inte behöver vattna så mycket om du har så mycket kondens växtzon 8... var är det?
Fjällroosens
29-07-2009, 21:41
Ja gröngöling är nog precis va man känner sig som  Jag har nog inte fattat att man ska vädra så mycket som man tydligen måste. Jag har varit snabb som en vessla när jag ska försöka trycka mig in i djungeln så ingen värme ska åka ut, har tänkt bara på att behålla värmen och kondensen har födat på insidan utom dom få dagar när det varit riktigt soligt så även jag har ställt upp dörren plus luckorna i taket. Jag bor 2 mil från Åre i Jämtlands fjällen, där jag bor är det växtzon 8 då jag bor ganska högt över havet.
norrländska
19-08-2009, 07:52
Min erfarenhet är att man inte ska ha gurka och tomater i samma växthus! Gurkan ska ha varmt och fuktigt, tomaterna mycket mer ventilerat och inte så fuktigt. Alltså - jag har två växthus! Brukar fungera alldeles utmärkt.....
CITAT (norrländska @ 19-08-2009, 08:52)  Min erfarenhet är att man inte ska ha gurka och tomater i samma växthus! Gurkan ska ha varmt och fuktigt, tomaterna mycket mer ventilerat och inte så fuktigt. Alltså - jag har två växthus! Brukar fungera alldeles utmärkt..... Jodå, det går att ha gurka och tomat i samma växthus, med lite planering., Jag har mina gurkor längst i i hörnen av växthuset, där ventilerar det inte fullt lika bra som i övriga huset, när jag fyllt bäddarna med tomatplantor...
Chamomille
19-08-2009, 08:13
Tja, jag har också för vana att klämma in alldeles för mycket på mina 6m3, men i år har jag vädrat varje dag och det har hittills funkat bättre. Nu när nätterna är svala har värmefläkten fått flytta in igen och jag har minskat rejält på bevattningen, dessutom har jag klippt bort en del blad för att få det luftigare. Bevattningen var annars den stora boven förra året. Har hittills några angripna blad och har plockat bort ett par skadade och mögliga frukter, men annars tror jag mig hinna skörda allt innan problemen blir för stora...  Det värsta med att fylla hela växthuset är att det blir svårt att komma åt att sköta plantorna, har lyft ut en ruta utifrån ibland för att kunna komma åt. /magnus - med 15 st 12-liters hinkar
landfors
25-08-2009, 12:12
Kul att det finns fler som jag! Jag är inne på mitt 5 år med växthus och i år är första året som jag får en bra skörd av både gurka och tomater. Här kommer en liten sammanfattning av mina erfarenheter.
1. Gödning är bra men i lagom dos. Första året köpte jag ny jord till hela växthuset som var anpassad för växthusodling. Plantorna växte så att et knakade med mörka gröna friska blad och få mosiga tomater. Inte så lyckat.
2. Vatten är bra men i lagom dos. Andra året fick jag en autamtisk bevattning till växthuset. Jämn fuktighet blev det, men för mycket. Har någon sett en italiens tomatodling där tomaterna står i fuktig jord för jämnan? I år har jag vattnat och gödslat för hand (och ganska snålt) och får fina tomater och massor med gurkor. Trots att sommaren i Värmland har varit allt annat än solig!
3. Det är ingen idé att klämma in för mycket växter för då trivs inga plantor. Men det gör jag ändå, för vad gör man med de fina plantorna som bli över? Hos mig hamnar de i en hink längst in brevid vinrankan som är ganska nätt i början av sommaren. Nu råder kaos där inne och ingen av växterna trivs i hörnet. Och det är attans så svårt att komma åt vindruvorna.
Jag har ett växthus på 11 kvm och i år har jag en vindruva, 6 gurkplantor, 10 tomatplantor (6 i bädd och 4 i 20-liters hinkar) 6 taniga paprikaplantor och så en rad med tagetes, 2 störbönor, 2 luktärtor, och lite olika kryddor. Salalden och morötterna kan jag inte hitta...
Ni är ju för roliga... Visst förbryllas man av växtraften! Först så ingenting, och sedan bara exploderar det i augusti. Just nu har mina körsbärstomater från Costa Rica en väldans fart (jag måste klippa bort tom blommor, för det blir bara för mycket).
Chamomille
25-08-2009, 21:55
CITAT (landfors @ 25-08-2009, 13:12)  Salalden och morötterna kan jag inte hitta...
Fjällroosens
26-08-2009, 09:48
Skönt att höra att det finns fler som har "för litet växthus i förhållande till plantor". Just nu är det för mig sorgligt att titta in i växthuset, gråmöglet har tagit ut sin rätt och allt ser visset ut förutom de tomater som har fått chansen att mogna och inte sitter på en vissen gren, suck. Längtar redan till nästa säsong när jag får ta nya tag med "lite mer kött på benen". Har förstått att jag ska skura väggar och tak med såpvatten innan jag stänger för vintern, men hur gör man med golvet som är av grus???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|