Full version: 4 x 20 liter sten
spacepingo
Hej alla!
Under min trädgård finns det sten. Massor med sten. Den har kommit fram nu när jag har piffat upp trädgården så nu sitter jag här med 4 st 20 litersbaljor med sten. Den är i "fel" storlek för allt. Den är för stor för att spridas på grusgången (och på så sätt försvinna) men för liten för att bli kantsten i rabatter. Nu säker jag fantasifulla ideer vad jag kan göra med denna sten. Antingen som en del i rabatterna eller som ett nytt arrangemang, men det får inte bli för stort, det är en parhus tomt. Alla ideer mottages tacksamt!

/Mimmi
flower
Om jag vore du skulle jag göra en rabatt där jag samlade ihop lite större stenar i olika storlekar som jag placerade ut på ett tätt och snyggt sätt. Där jag ville att blommor skulle planteras satte jag ut upp och nervända hinkar. Därefter fogade jag ihop stenarna med betong som vattnades med fin stråle, tog bort hinkarna och lät betongen torka ordentligt före plantering. Gruset skulle jag sedan använda i skarvarna för att dölja betongen.
Malin_MeL
[attachment=39299:SL554758_2.jpg]
jag har gjort en liten kryddträdgård av mina. Det är kanske lite svårt att se på bilden för allt är så blött och mörkt, men jag hittade ingen bättre bild.
De små stenarna bildar krukor i bergsskrevorna
pebblelake
Lägg allt i en hög och fyll på med sand och jord och plantera en snygg japansk lönn.väldrenerat och bra!
spacepingo
CITAT (Malin_MeL @ 27-07-2009, 21:18) *
jag har gjort en liten kryddträdgård av mina. Det är kanske lite svårt att se på bilden för allt är så blött och mörkt, men jag hittade ingen bättre bild.
De små stenarna bildar krukor i bergsskrevorna

Det där var väldigt snyggt. Jag har byggt upp rätt mycket mur av de större stenarna och har inget berg så jag tror jag hittar på något annat.

CITAT (pebblelake @ 27-07-2009, 23:01) *
Lägg allt i en hög och fyll på med sand och jord och plantera en snygg japansk lönn.väldrenerat och bra!

Hmm det kan ju bli ganska snyggt, men det kan bli ganska svårt att få det att passa in kanske? Trädgården i övrigt är ju ganska ojapansk även om jag gärna hade haft en heljapansk trädgård, de är så fina wub.gif
Jag är ev inne på att plantera en hängvide på stam, som jag har i kruka nu, i stenhögen.

/mimmi
spacepingo
Såhär blev det, det är lite fritt från förslag och egna ideer. Jag skulle naturligtvis tagit ett kort innan jag började så ni kunde se skillnaden, men man kan inte tänka på allt.

[attachment=39533:DSC06092.JPG]
[attachment=39535:DSC06094.JPG]
[attachment=39534:DSC06093.JPG]
Malin_MeL
SNYGGT!
klematiss
Jättesnyggt!!
Inga från Närke
Instämmer med tidigare skrivare, det blev ju jättefint. Hoppas du lagt markduk eller likande under så du slipper få upp ogräs emellan alla stenarna för det underlättar ju eller man kan ju lägga tidningar eller likande också.
Har själv en sned slänt som jag inte har hittat någon lösning till för allt kostar så mycket pengar. Vi skulle vilja ha kantsten men det är ca 60-70 cm högt och 20 m långt så det blir dyrt.
Vi funderar fortfarande efter ca 10 år. rolleyes.gif laugh.gif
CeciliaR
Vad fint det blev!

Jag älskar kombinationen av plattor, stenar och grus, väldigt snyggt. Vi hade en ogräsbevuxen plats som ligger bakom vårt garage och funkar som uteplats för vårt gästhus. Det var mycket ojämn och låg högre i marknivå än husen. Vi jämnade den, lade markväv och betongplattor och sen klädde vi slänterna ner mot garaget och gästhuset med kattskallar och andra stenar av olika storlekar som vi grävt upp och sedan grus längst ner mot husen. Så nu har vi en fantastisk uteplats som är inramad av rosor, syrener och klematis på ena sidan (längs grannens och vårt fula järnstängsel), har en fyrkant (alltså 4xbetongplattor) upptagen på den plana uteplatsen där vi satt ett silverpäron och fyllt med grus, en långsida och kortsida med kattskallslänterna (långsidan har också fått ett aprikos och ett persikoträd i stenarna mot garageväggen), en trappa av plattorna på hörnet som fortsätter i en gång mellan gästhuset och garaget också med grus på sidorna och så en rosenportal över. Jag är så stolt och nöjd över denna totalförvandling. Från att ha varit en plats på tomten som man skämdes för så är den nu något som drar blickarna till sig. Man ser portalen och gången och blir nyfiken på vad som döljer sig där och när man går och tittar så finner man denna guldplats. Så nu vill jag ha mer stenbelagda ytor, men eftersom jag har en väldigt stor och öppen trädgård av gammal fruktträdgårdstyp (dvs mycket gräsmatta med snörräta rader av gamla höga frukträd) så vill jag inte förstöra det heller, men nåt hörn blir det att ta i anspråk för växthus, trädgårdsland och inramningar av mur och sten så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon