|
Min blodlönn (som jag har haft i 5år, bor i sthlm) får torra, brända blad. Vissa blad är inte heller röda utan istället så blir de gröna. Någon som vet vad detta kan bero på? Jag tycker också att den har tråkig form. Kan man ta bort de nedra grenarna så att man får en mer trädliknande form och även gallra bort lite i toppen? Och visst är detta en acer palmatum Atropurpureum, eller vad tror ni? Mycket tacksam för svar. Mvh Magnus IMG_3163.JPG IMG_3164.JPG IMG_3165.JPG
pebblelake
27-07-2009, 22:17
Att en del blad blir gröna beror mest troligt att solen inte kommer åt dom,prova ställ den så den får mer sol.Det går bra att klippa den nu,stamma upp den om du vill,ta bort grenar som skaver mot varandra i "kronan".Att den uppvisar en del brända blad, kan ibland bero på för lite vatten under en period,eller hård vind.Jag tycker inte skadorna på ditt träd är så mycket att bry sig om,klipp bort dom skadade bladen men lämna bladskaften,så skyddas dom nya tillväxtpunkterna. lycka till!
Ok, tack för snabbt svar! Trodde inte att denna sort ville ha allt för mycket sol. Som det är nu har den sol från 10.00 till 16.00. Tycer inte heller att den står allt för blåsigt men möjligt att jag bör vattna den oftare.
Jag vill att denna buske ska se ut mer som ett träd. Ska jag redan nu gallra eller är det bättre att vänta tills den blivit större så man inte tappar i tillväxt?
Om man nu ska flytta på den, vad bör man tänka på? Alltså när är det bäst att göra det, vilken typ av jord bör jag använda mig av osv?
Mvh Magnus
pebblelake
27-07-2009, 23:00
CITAT (sthmbr @ 27-07-2009, 23:37)  Ok, tack för snabbt svar! Trodde inte att denna sort ville ha allt för mycket sol. Som det är nu har den sol från 10.00 till 16.00. Tycer inte heller att den står allt för blåsigt men möjligt att jag bör vattna den oftare.
Jag vill att denna buske ska se ut mer som ett träd. Ska jag redan nu gallra eller är det bättre att vänta tills den blivit större så man inte tappar i tillväxt?
Om man nu ska flytta på den, vad bör man tänka på? Alltså när är det bäst att göra det, vilken typ av jord bör jag använda mig av osv?
Mvh Magnus Dom flesta rekomenderar morgon och eftermiddagssol till lönnar... mina Atropurpureum står i full sol och är helröda. Ha Ha man kan inte få allt  ,klipper du nu får du mindre såryta och snabbare läkning men tappar lite i tlllväxt.Å andra sidan Kapa senare tjäna lite tillväxt ,större sår. Jag skulle klippa nu,tror inte du förlorar så mycket i tillväxt. Gallra försiktigt! Jag tar endast bort kvistar som skaver mot varandra. Sterilisera verktygen. Flytta den på våren innan den börjat slå ut.Sätt den väldrenerat,det beror på vilken sorts jord du har runt omkring dig...
ok, då tar jag nog och formar till den redan ikväll!
Jag bor ni i lägenhet och har planterat denna lönn nedanför min balkong och tanken är att jag ska ta med mig den när jag flyttar till radhus/villa. Jag kommer att leta nytt boende nu i höst/vinter och tänkte därför "ställa ut" lönnen hos mina svärförläldrar ifall kälen har kommit när jag flyttar.
Du verkar ha bra koll på lönnar. Ngn annan sort som du kan rekommendera?
Mvh Magnus
pebblelake
28-07-2009, 14:00
CITAT (sthmbr @ 28-07-2009, 09:50)  ok, då tar jag nog och formar till den redan ikväll!
Jag bor ni i lägenhet och har planterat denna lönn nedanför min balkong och tanken är att jag ska ta med mig den när jag flyttar till radhus/villa. Jag kommer att leta nytt boende nu i höst/vinter och tänkte därför "ställa ut" lönnen hos mina svärförläldrar ifall kälen har kommit när jag flyttar.
Du verkar ha bra koll på lönnar. Ngn annan sort som du kan rekommendera?
Mvh Magnus Menar du sort av Acer palmatum eller andra odlingsvärda lönnar i allmänhet? Hur som helst ,min favorit just nu är av acer palmatums är "villa taranto" den står också i söderläge hos mig. Det fins så många att välja på så att rekomendera en, känns väldigt svårt. Här har du en länk till en plantskola i holland som jag har beställt från,försök att hitta bara en..... http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;cp=heestersDom har ett oslagbart sortiment! vill du ha en större är denna min favorit, Acer pseudoplatanus 'Eskimo Sunset' den står i full sol hos mig. Till sist om du vill ha en väldigt liten, så tycker jag denna är läcker Acer platanoides "novus". När du flyttar till ett nytt ställe är det ganska bra att kruka upp den,gör det på senhösten när den gått i vila ,då kan du testa i lugn och ro på våren vart i trädgården den verkar trivas och passar bäst.
CITAT (pebblelake @ 28-07-2009, 15:00)  Menar du sort av Acer palmatum eller andra odlingsvärda lönnar i allmänhet? Hur som helst ,min favorit just nu är av acer palmatums är "villa taranto" den står också i söderläge hos mig. Det fins så många att välja på så att rekomendera en, känns väldigt svårt. Här har du en länk till en plantskola i holland som jag har beställt från,försök att hitta bara en..... http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;cp=heestersDom har ett oslagbart sortiment! vill du ha en större är denna min favorit, Acer pseudoplatanus 'Eskimo Sunset' den står i full sol hos mig. Till sist om du vill ha en väldigt liten, så tycker jag denna är läcker Acer platanoides "novus". När du flyttar till ett nytt ställe är det ganska bra att kruka upp den,gör det på senhösten när den gått i vila ,då kan du testa i lugn och ro på våren vart i trädgården den verkar trivas och passar bäst. Tack för bra tips på lönnar. Det är i första hand de japanska som jag är ute efter Ah, beställa från Holland var ju en bra idé! Vad blir frakten tror du upp till stockholm? Mvh Magnus
pebblelake
28-07-2009, 14:35
CITAT (sthmbr @ 28-07-2009, 15:25)  Tack för bra tips på lönnar. Det är i första hand de japanska som jag är ute efter
Ah, beställa från Holland var ju en bra idé! Vad blir frakten tror du upp till stockholm?
Mvh Magnus Hej Magnus! Det står på deras sida,då jag beställde 12 st 3 l krukor, tror jag att jag betalade i snitt 150 kr per lönn inkl frakt. Då stod euron som högst,men jag tror dom höjt priset lite på lönnarna i år. Jag kommer att beställa i år igen,det var väldigt smidigt. Det enda som var lite surt var att deras "full standard träd"(dom är BILLIGA mot i sverige) blir för stora för posten och då måste man beställa en pall då blir det mycket dyrare. Mvh Pebblelake
CITAT (pebblelake @ 28-07-2009, 15:35)  Hej Magnus! Det står på deras sida,då jag beställde 12 st 3 l krukor, tror jag att jag betalade i snitt 150 kr per lönn inkl frakt. Då stod euron som högst,men jag tror dom höjt priset lite på lönnarna i år. Jag kommer att beställa i år igen,det var väldigt smidigt. Det enda som var lite surt var att deras "full standard träd"(dom är BILLIGA mot i sverige) blir för stora för posten och då måste man beställa en pall då blir det mycket dyrare. Mvh Pebblelake låter kanon bra! Var det bara lönnar som du beställde? Och ungeför hur stora var plantorna och var de i bra skick? "Villa Taranto" verkar vara grymt skön! Var det en sådan som du bestälde från Esveld? Tack för all hjälp och svar! Mvh Magnus
pebblelake
28-07-2009, 14:48
CITAT (sthmbr @ 28-07-2009, 15:41)  låter kanon bra! Var det bara lönnar som du beställde? Och ungeför hur stora var plantorna och var de i bra skick?
"Villa Taranto" verkar vara grymt skön! Var det en sådan som du bestälde från Esveld?
Tack för all hjälp och svar! Mvh Magnus Det var bara lönnar som var fjolårs ympade 3 l krukor(ca 40-70 cm höga planter),alla i superskick lever och frodas växt 5-30 cm i år. Villa taranton är mycket snyggare än vad bilderna kan visa
CITAT (pebblelake @ 28-07-2009, 15:48)  Det var bara lönnar som var fjolårs ympade 3 l krukor(ca 40-70 cm höga planter),alla i superskick lever och frodas växt 5-30 cm i år. Villa taranton är mycket snyggare än vad bilderna kan visa  låter bra! Du har inga bilder på dina lönnar? Det vore väldigt kul att se vad du har för ngt! Jag har även ett litet bonsai intresse... bifogat har du en treuddslönn (tokyolönn) som är ca 50 cm hög med fin stam.
pebblelake
28-07-2009, 16:40
CITAT (sthmbr @ 28-07-2009, 16:47)  låter bra! Du har inga bilder på dina lönnar? Det vore väldigt kul att se vad du har för ngt!
Jag har även ett litet bonsai intresse... bifogat har du en treuddslönn (tokyolönn) som är ca 50 cm hög med fin stam. Pm a din mail
Alexander-VG-zon3
28-07-2009, 16:44
CITAT (pebblelake @ 28-07-2009, 15:00)  Här har du en länk till en plantskola i holland som jag har beställt från,försök att hitta bara en..... http://www.esveld.nl/~laur/index.php?lan=e...amp;cp=heestersDom har ett oslagbart sortiment! har kollat där innan och har även kollat idag, ett väldigt stort sortiment. 15tusen hade nog inte räckt för min del mycket man vill av bara lönnarna. tråkigt att man inte har råd just nu.
pebblelake
28-07-2009, 18:07
CITAT (flaxss @ 28-07-2009, 17:44)  har kollat där innan och har även kollat idag, ett väldigt stort sortiment. 15tusen hade nog inte räckt för min del mycket man vill av bara lönnarna. tråkigt att man inte har råd just nu. Man har alldrig råd med allt man vill ha,även senare i livet...
Huggorm
28-07-2009, 18:15
Sedan är det ju problemet med utrymme också, träd tar ju mycket plats
Alexander-VG-zon3
28-07-2009, 18:52
CITAT (Huggorm @ 28-07-2009, 19:15)  Sedan är det ju problemet med utrymme också, träd tar ju mycket plats tyvärr är det inte bara pengarna som sätter stopp utrymmet också. själv odlar jag det mesta nu i krukor (vilket kan bli svårt under en längre tid) och sedan planterar ut när jag fått den ''perfekta tomten''. CITAT (pebblelake @ 28-07-2009, 19:07)  Man har alldrig råd med allt man vill ha,även senare i livet...  sakta men säkert bygger jag upp min samling, hos mig köps växterna först och sedan betalas räkningar och mat. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' ( ursäkta om jag drar ifrån ämnet).
pebblelake
28-07-2009, 19:21
CITAT (flaxss @ 28-07-2009, 19:52)  tyvärr är det inte bara pengarna som sätter stopp utrymmet också. själv odlar jag det mesta nu i krukor (vilket kan bli svårt under en längre tid) och sedan planterar ut när jag fått den ''perfekta tomten''. sakta men säkert bygger jag upp min samling, hos mig köps växterna först och sedan betalas räkningar och mat. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' ( ursäkta om jag drar ifrån ämnet). Ha ha  ska ni köpa hus ,skit i hur huset ser ut maximera tomten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|