|
Margith
27-07-2009, 20:19
Jag har lyckats köpa en hoya som har ullöss eller sköldlöss. Angreppet är litet än så länge, jag såg bara 3 små kletiga ulliga tussar, alltså inga djur. Tussarna är borttorkade, plantan är omplanterad och i brist på T-röd fick den en rejäl omgång Absolut Imorgon ska jag åka bort och jag hade tänkt ge den en rejäl dos med nåt riktigt giftigt spray innan  . Jag har Provado och Provado+, på båda står det att det är verksamt mot ullöss, men inte ett ord om sköldlöss. Jag har Pyrex också, men på den flaskan står det ingenting om vad det är verksamt mot. Med Pyrex har jag lyckats dräpa sköldlöss på en orkidée för många herrans år sedan, men orkidéen for ganska illa. Min nyköpta hoya är jättefin, den mår alldeles utmärkt, så får jag bara död på odjuren fort som 17 tror jag att jag lyckas rädda den. Vad tycker ni att jag ska använda?
GunnellF
27-07-2009, 20:20
Det är förmodligen ullöss så använd Provado - det brukar funka!  Helst pinnar då om du ska åka bort.
Margith
27-07-2009, 21:15
Varför tror du att det är ullöss och inte sköldlöss? Provado-pinnar har den redan fått. Tyvärr hade jag bara 1 ½ pinne kvar, så imorgon åker jag tillbaka till försäljningsstället och får dem att förstå att jag behöver Provado-pinnar, i förebyggande syfte, till mina andra hoyor som står i samma fönster Provado+ har den precis fått en omgång av nu, jag hoppas innerligt att du har rätt  . Det finns kvar Provado till en omgång till imorgon innan jag far
GunnellF
27-07-2009, 21:20
CITAT (Margith @ 27-07-2009, 22:15)  Varför tror du att det är ullöss och inte sköldlöss? Provado-pinnar har den redan fått. Tyvärr hade jag bara 1 ½ pinne kvar, så imorgon åker jag tillbaka till försäljningsstället och får dem att förstå att jag behöver Provado-pinnar, i förebyggande syfte, till mina andra hoyor som står i samma fönster Provado+ har den precis fått en omgång av nu, jag hoppas innerligt att du har rätt  . Det finns kvar Provado till en omgång till imorgon innan jag far  Sköldlöss har inget "lurv", därför tror jag (eller är rätt säker) på att det är ullöss. Men även om det skulle vara sköldslöss så funkar Provado.
Sköldlöss har ett hårt skal, som gör att dom liknar små "sköldpaddor" Inget ludd som Gunnell säger, så det är med säkerhet ullöss. Provado och sprit har fungerat här med så tryck ner pinnar innan du åker. Dom tar lite tid innan dom börjar verka, så spraya med pyrex också.
GunnellF
28-07-2009, 11:32
CITAT (pejori @ 28-07-2009, 12:17)  Sköldlöss har ett hårt skal, som gör att dom liknar små "sköldpaddor" Inget ludd som Gunnell säger, så det är med säkerhet ullöss. Provado och sprit har fungerat här med så tryck ner pinnar innan du åker. Dom tar lite tid innan dom börjar verka, så spraya med pyrex också. Bättre att spraya med Provado eftersom det är ett systemiskt medel som går ut i växtens celler och som sen krypen suger i sig.
Margith
28-07-2009, 15:57
CITAT (GunnellF @ 27-07-2009, 22:20)  Sköldlöss har inget "lurv", därför tror jag (eller är rätt säker) på att det är ullöss. Men även om det skulle vara sköldslöss så funkar Provado.  Vah, har de inte? Nu har jag ju, tack och lov, väldigt lite erfarenhet av dessa odjur, men orkidéen jag hade för kanske 15 år sedan, hade små vita lurv här och där. Efter några veckor kom mamma på besök och jag frågade henne vad det var. Hon hade ingen aning, men tog en blyertspenna och petade lite i lurvet. Det tog ungefär 15 sekunder innan en sköldlus promenerade ut på ena bladet. Och det VAR en sköldlus, inget snack om den saken. Jag har därför alltid trott att både ullöss och sköldlöss gör såna där vita lurv-högar. Men det verkar alltså mer troligt att den sabla orkidéen led av BÅDE ullöss och sköldöss, kan det verkligen vara möjligt? Inte konstigt att den inte var alltför vacker innan jag fått bort all ohyra
GunnellF
28-07-2009, 16:03
CITAT (Margith @ 28-07-2009, 16:57)  Vah, har de inte? Nu har jag ju, tack och lov, väldigt lite erfarenhet av dessa odjur, men orkidéen jag hade för kanske 15 år sedan, hade små vita lurv här och där. Efter några veckor kom mamma på besök och jag frågade henne vad det var. Hon hade ingen aning, men tog en blyertspenna och petade lite i lurvet. Det tog ungefär 15 sekunder innan en sköldlus promenerade ut på ena bladet. Och det VAR en sköldlus, inget snack om den saken. Jag har därför alltid trott att både ullöss och sköldlöss gör såna där vita lurv-högar. Men det verkar alltså mer troligt att den sabla orkidéen led av BÅDE ullöss och sköldöss, kan det verkligen vara möjligt? Inte konstigt att den inte var alltför vacker innan jag fått bort all ohyra  Ullöss har "lurv", sköldlöss har (ofta bruna) sköldar - det är skillnaden. Under "lurvet" finns blekrosa löss som naturligtvis kryper fram om man är där och petar. Så... det du hittade på Orikdéen var naturligtvis en ullus. Men lus som lus: Provado funkar på sugande insekter och kvalster och är det allra bästa sättet att bekämpa just Ullöss eftersom de är så svåra att komma åt, precis som sköldlöss.
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2009, 16:08
Jag tror också att det är ullus, sköldlöss har inte ludd och de enda som brukar knata runt hos sköldlössen är de små bebisarna (+ hanarna fast de brukar vara väldigt få majoriteten är honor, vissa arter har ofta inte ens hanar) och de brukar man inte se med blotta ögat, de man se brukar vara som fastklistrade på bladet de är inte rörliga utan de parkerar sig på ett ställe på växten och stannar där och suger.
Margith
28-07-2009, 16:20
Jag viker inte en tum beträffande sköldlusen på orkidéen. Vare sig jag eller mamma hade sett en sköldlus förut, men vi sa sköldlus båda två så fort vi såg den. Skölden var uppenbar, den var brun och ganska stor. Nu är det ju så länge sen att det är svårt att minnas, men jag gissar att den var ungefär 3 mm, det var alltså inga som helst problem att se den med blotta ögat. Kom ihåg också att odjuren hade fått vara i fred ganska länge, eftersom jag inte fattade vad det var. Ullöss ser ju inte alls ut så.
GunnellF
28-07-2009, 16:22
CITAT (Margith @ 28-07-2009, 17:20)  Jag viker inte en tum beträffande sköldlusen på orkidéen. Vare sig jag eller mamma hade sett en sköldlus förut, men vi sa sköldlus båda två så fort vi såg den. Skölden var uppenbar, den var brun och ganska stor. Nu är det ju så länge sen att det är svårt att minnas, men jag gissar att den var ungefär 3 mm, det var alltså inga som helst problem att se den med blotta ögat. Kom ihåg också att odjuren hade fått vara i fred ganska länge, eftersom jag inte fattade vad det var. Ullöss ser ju inte alls ut så. Isåfall var din Orkidée drabbad av både ullöss och sköldlöss... men sköldlöss har inget "lurv". Och även ullöss kan bli rätt stora relativt sett, men de är "nakna" under lurvet. Lite randiga i strukturen. Bild
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|