Full version: Tomater
Sångsvalan
...ännu en nybliven tomatodlare här. confused.gif Bladen på mina tomatplantor har börjat vissna eller torka. Har jag vattnat för mycket tro?..trodde först det hade varit för varmt (en solig förmiddag för en vecka sedan), men bladen fortsätter att se vissna ut
Pingis23
Har samma problem, dessutom ser mina tomater väldigt konstiga ut... Orangea och så ser de "torra" ut. Jag var bortrest en vecka och då blev de bara vattnade och inte tjyvade, har tjyvat dessa plantor enormt mycket!! Ändå växer de snart ut ur växthuset.... Undrar nu om det beror på för mycket eller för lite vatten. Verkar som att den inte "orka" ge näring åt bladen längst ner...

/Tomatnovisen
Åsa, mälardalen zon 2
När de äldsta bladen (sitter längst ner) blir utslita + alltför skuggade av andra blad har växten ingen nytta av dem (de bladen samlar in för lite energi från solen) och suger då ur näringen ur dessa blad så att de gulnar och vissnar, helt normalt alltså ifall det är de nedersta bladen som gulnar.
Åsa Sthlm-Roslagen
Hej!
Jag har samma problem med mina tomater, men jag läste i veckan att det kan bero på att temperaturen nattetid har varit för kall. Hos mig i Roslagen så kan det stämma riktigt bra. Det positiva i det hela är att skörden inte ska påverkas av bladens ihoprullande och ihoptorkande.
MVH
Åsa

[attachment=39486:Bild_019.jpg]
Min tomat och paprika odling!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon