Hej!
Jo jag undrar som sagt om det finns någon fiffig lösning för att få bort *vf*r*ng från röret som går ner i tanken på mulltoan.
Idag har vi en liten vattenspruta som man får pumpa upp trycket på stup i kvarten för att spruta bort skiten.
Nu har jag tröttna på att fylla på den hela tiden, och att pumpa.
Dusch-slangen är lite för kort. Dessutom blir det ju inte samma spruteffekt från en dusch.
Hur gör ni?
Det är alltså en toa som inte separerar urin. Bara en stor tank och en fläkt.
Toan funkar i övrigt "skitbra" så länge det inte är strömavbrott förstås, för då sprider odören sig..
Jag fyller på och pumpar. Har bara en portapotti som används i nödfall, men funderar på en mulltoa. Vad har du för sort?
Aha! Du har samma lösning?
Jag ska kolla vad pumpen heter, om den nu har ngt namn, nästa gång jag kommer till landet där mulltoan är. (Just nu är jag en sväng bland asfalt och betong och WCar, dvs i lägenheten) . Sprutan rymmer bara typ 3 liter skulle jag tro. Kanske mindre.
Jag har en portapotti, bärbar som man har i båtar mm vanligvis. Den har inget utsug och luktar fruktansvärt om den inte töms regelbundet, därför använder jag den bara i nödfall. Har också funderat på det där med att rengöra röret mm, jag gissar att det kan bli lite äckligt vid störra användning? Tanken rymmer inte så mkt, nej, och sprutet blir lite sådär... Jag är sugen på en separett tex, om framtida behov infinner sig.
Aha nu tror jag att jag förstår. Ska kolla märket på toan. Den är mycket enkel. Jag tycker den är jättebra. Blir fin luktlös "dundergödning" av den.
Man behöver inte tömma så ofta. Sist jag tömde var sommaren 2006.
Men då var det iofs lite besvärligt för mullen var mycket hårt packad, typ styv lera. Fick hålla på en stund. Kunde inte ta i hur som helst eftersom det finns luftnings?rör i tanken som jag skulle undvika att skada.
Slänger ner allt komposterbart hushållsavfall i den också. Praktiskt och miljövänligt!
Alla borde ha mulltoaletter och på något sätt ta till vara på mullen.
Ja, det är inte dumt alls faktiskt, kanske inte så praktiskt i lägenheter, men annars
Vill puffa denna fråga.
Dvs hur gör DU för att rengöra röret? (För den som har mulltoa)
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-08-2009, 20:29
kina3 har du verkligen en mulltoa?
Vi hade i många år en mulltoa (är ett märkesnamn) men jag förstår inte än din fråga.
Sätter du dig på mulltoan, så öppnar sig en lucka där allt rammlar ner
Längst ner på golvet är en liten låda som man tömmer då och då. Vi tömde vår mulltoa ofta men vi var också i stugan hela sommaren.
Det finns visserligen olika modeller av mulltoan men alla fungerar efter samma princip. Vi hade XL och jag tyckte den var krångligt att sköta. Värmen måste vara inställd på rätt nivå annars var det antingen för blött eller för torrt.
Fick man då t.ex överraskande besök av flera personer då kunde det allt bli lite problematiskt.
Jag tror ju du har en annan toilett än mulltoa??????
Elisabeth
Aha så mulltoa är ett varumärke?
Nåväl: Detta är iallafall en toalett av modell mycket enkel och bra och som står i sommarstugan.
Den har en rejält stor tank i källaren som senast tömdes för tre år sedan av undertecknad. Innehållet hade då omvandlats till luktfri mull. Tror jag fyllde 5 skottkärror (Tanken var då rejält full och inte tömts på många herrans år...-För att detta skulle funka hade en smått otrevlig procedur skapats av min far som gick ut på att "välta" högen genom en inspektionslucka)
Själva toaletten består av en toastol och ett rör en bit rakt ner i tanken. Inga knappar, inga luckor (förutom toalocket), ingen separering, ingen uppvärmning.
Det är sidorna på insidan av toastolen och röret som det då fastnar klet på. Man kan ju ta en toaborste och en kanna vatten.
Men spruta vatten med tryckspruta känns mer hygeniskt .
Ja just det: toan har en fläkt också som suger ut luft (torkar). Denna luft släpps ut i en liten skorsten vid taknocken. Enda gången det blir lukt från toan är om det är strömavbrott (fläkten står still)
Det finns lite rör i tanken som jag tror är "luftrör".(Kopplade till fläkten)
Nu hoppas jag beskrivningen är klar som kristall.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-08-2009, 16:45
Nu förstår jag Kina.
Men det är ingen Mulltoa. Vi tattade också på en sådan innan wi köpte vår mulltoa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.