Wilmer
Jag blir så förgrymmad.. Det första jag köpte till kolonilotten var en doftscersmin. Jag tog nogsamt reda på att det fanns sorter som såldes som doftande som visade sig inte vara det osv osv. Gick till Blomsterhallen och frågade mig fram för säkerhetsskull så jag inte fattat fel. Köpte så denna buske som tillslut efter tre år blommade i år. INte tillstymmelse till doft, jag blir TOKIG!!!! Kritvit och inte gräddvit heller. Okey, 69 kr var väl inte hela världen(sparade ettiketten för jag kände på mig att jag med min otur skulle ha fått fel ex.) men att ha en stor buske ivägen och vänta i tre år på ett par blommor som inte doftade, så oerhört irriterande! Så, nu till saken.. Hur ska jag bära mig åt för att få en sort som doftar.. Jag ville ha den där gräddgula ljuvligt doftande sorten. (Det står på lappen till min sort, gräddvita, starktdoftande enkla blommor -pyttsan).

Har ni tips på var jag kan köpa en sort som inte gör mig besviken när den väl blommar efter flera år ranting.gif
pebblelake
Norrlands shersmin,blommar oftast året efter plantering dessutom.Fast den är vit ,inte gräddig...
Philadelphus lewisii ´Waterton´
Wilmer
Jag är glad om den doftar, får hitta exakta sorten sedan i lugn och ro.
Eva 33c
Philadelphus coronarius 'Finn' E, finns som e-planta och doftar garanterat.
Mer info
Själv tog jag sticklingar för många år sedan av min pappas schersmin och har nu hela huset omgivet av schersminer som doftar i juni, underbart.
Meriona
Går det att ta sticklingar? Vad käckt!
Jag undrar om inte S har en sån vid stugan, du får åka dit och knipsa några grenar, Wilmer! idea.gif
Eva 33c
Jag tror det är lätt att ta sticklingar av schersminer, eller så hade jag nybörjartur. För det var mitt absolut första försök med sticklingar och jag visste egentligen ingenting. Jag tog förvedade skott tror jag och stoppade flera i en kruka och väntade ....
Wilmer
Jamen, då är det ju lättare! Då är det ju bara att knipsa av en man vet doftar ljuvligt. Det vet jag också var det finns, toppen, tack för alla tips. Nu ska här knipsas!! smiley_small_hug.gif
Meriona
Oj, men du rensar väl inte rent? unsure.gif
Wilmer
På min gamla adress finns typ 100 åriga mastodont schersminer, jag kan säkert muta till mig några knips i utbyte mot hemmagjord saft coolgleam.gif
varghem
*vinkar* har en här som doftar alldeles underbart. fast jag är dålig på att ta sticklingar på sånt. vill du ha kan du få hela busken avkapat biggrin.gif ska kapa den för den har antagit omöjliga proportioner.
Nauti
Köp en E-plantemärkt doftschersmin. De är utvalda för doftens skull och skall tydligen dofta, utöver de andra fördelarna då.
Wilmer
TACK för nya tips. Nu är det så att jag sedan jag startade tråden köpt hus, där INGÅR en stor härlig DOFTANDE schersmin wub.gif

NÅGON som vill ha en c:a 1 meter hög, klippt odoftande schersmin? Den bortskänkes nu eller till våren, finns i Vänersborg... Jag sätter ut "annons" till våren iaf, svårt att slänga levande växter yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon