campokatt
28-07-2009, 07:20
Har övertalat min pappa att hugga ner det gamla sjuka äppeträdet och pomonträdet i trädgården då dom är sjuka och inte ger frukt.
Skulle vilja ha ett par pelarträd samt nått dvärg träd istället. Som är lite mer hanterbara i trädgården.
Var på Plantagen igår och dom hade pelaräpple av sorterna Polka, Flamenco och ballerina. Inga sorter jag känner igen. Går dessa att äta och använda i kakor mm?
Hur är det när det gäller Päron och körsbär/bigaråer? Finns det sånna dvärg/pelarträd oxå?
Vill ha hjälp med namn på små lämpliga träd på goda körsbär, päron samt äpple som jag kan be dom ta hem åt mig.
Bor i Linköping i östergötland om Zon är viktigt när det gäller sånna träd.
Tacka för hjälpen på förhand.
/Mattias
Jan Lindgren
28-07-2009, 08:02
Hej!
Strunta i pelarträden. Du kan få vilken äppelsort som helst på ett svagväxande underlag. B9 eller M9. Bor du inne i Linköping kan du ha M9 annars välj B9. Använder du ett svagväxande underlag så kan du lätt hålla trädet under 3m högt. Kommersiella odlare planterar dessa träd med ett avstand av 80cm, så man får plats med många , även på en liten tomt.
Dvägpäronträd är ympade på kvitten. Kvitten kan vara lite dåligt härdig men inne i Linköping är det hyfsat varmt så det bör gå.
MVH
Jan Lindgren
Om både äppelträd och pllomträd är sjuka, så kanske du också borde fundera på orsaken till det? Är det extremt lerig jord, så måste man vara extra noggrann att få så bra dränering som möjligt. Pelarträden är som sagt inget vidare alternativ, framförallt surkörsbär men även bigaråer kan man nu även finna på svagväxande grundstam (sötkörsbären är då ympade på GiSelA), så att man har möjlighet att skydda dem med nät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.